نوشتههاي ويرجينيا وولف آيينه تمامنماي موسيقي معاصر
بسياري از منتقدان ادبي بر اين باورند كه رابطه مستقيمي بين سبك نوشتاري ويرجينيا وولف و موسيقيدانان معاصر وجود دارد؛ علاقه وولف به موسيقي، سالها پس از مرگ وي كشف شد.
به گزارش سرويس ترجمه ايمنا، آدلاين ويرجينيا وولف، بانوي رماننويس، مقالهنويس، ناشر و منتقد انگليسي بود كه به واسطه آثار برجستهاي نظير "خانم دالووي"، "به سوي فانوس دريايي" و "اتاقي از آن خود" به شهرت جهاني دست يافت. تقريباً ۸۰ سال از زمان مرگ او گذشت تا منتقدان به اين واقعيت دست يابند كه وولف با الهام از موسيقيهاي آن زمان، تكرار و دگرآوايي را در نوشتههاي خود منعكس كرده است. در واقع علاقه بيش از حد اين بانوي فرهيخته به موسيقي، او را به كاربرد كلماتي تخيلي، به سبكي بسيار متفاوت با ادبيات زمان خود سوق داده بود. به عنوان مثال وولف نوشتههاي روزانه خود را شبيه به تمرينات يك نوازنده پيانو ميداند و مطالعاتش را فرآيندي براي كوك نوشتههايش فرض ميكند.
مقالات بيشتر:آموزشگاه موسيقي شهرك گلستان
نقش موسيقي در زندگي ويرجينيا وولف
وولف از كودكي پيوند عميقي با موسيقي داشت و در زمان جواني، دست كم سه تا چهار بار در هفته در كنسرتها شركت ميكرد. درست مانند بسياري از زنان هم عصر خود، پيانو و خوانندگي را در مراكز آموزشي فرا گرفته بود، اما به شنوندگي بيش از اجرا علاقه نشان ميداد. وي در خاطرات روزانهاش، بارها از علاقه خود به موسيقي كلاسيك، به خصوص از آثار هنرمنداني نظير موتزارت، باخ، بتهوون و واگنر سخن به ميان آورده بود با اين حال از گوش دادن به ساير سبكهاي موسيقي نيز لذت ميبرد.
وولف در مسير سفر خود به كشورهاي ديگر مانند انگلستان، اسكاتلند و قاره اروپا، اغلب موسيقي محلي گوش ميكرد اما در سالنهاي موسيقي، مايل به تماشاي موسيقيهاي طنزگونه و ميهنپرستانه بود. نويسنده فمينيست انگليسي در انتشارات خود كه آن را با همسرش لئونارد وولف اداره ميكرد، بارها به نشر مطالعاتي در زمينه موسيقي معاصر، آهنگسازان مشهور و كتابهايي در وصف موسيقي پرداخته بود. شناخت وي از موسيقيدانان، منتقدان موسيقي و خوانندگان آن زمان باعث شده بود، موسيقي بخشي جداييناپذير از زندگي وولف باشد.
نوشتههاي ويرجينيا وولف آيينهتمامنماي موسيقي معاصر
سبك نوشتاري وولف با الهام از موسيقي
نوشتههاي وولف از سه ويژگي خاص فمينيستي، صلحطلبي و وطنپرستي برخوردار بود كه به ادعاي بسياري از منتقدان ادبي، اين خصيصهها برگرفته از عشق اين نويسنده به موسيقي بوده است. قواعد اجتماعي پيرامون آموزش موسيقي، اجرا و آهنگسازي آن زمان، در نوشتههاي وولف به گونهاي منعكس شده كه از يك سو سبكي طنزگونه به نوشتهها بخشيده و از سوي ديگر، انتقادات نويسنده از نابرابري آن زمان بين زنان و مردان در دسترسي به آموزش موسيقي، به تصوير كشيده شده است.
وي در اولين رمان خود يعني "سفر به بيرون" از موسيقي براي به چالش كشيدن انتظارات جامعه مبني بر نقشهاي متفاوت زنان و مردان در هنر و موسيقي بهره گرفته است. قهرمان اين رمان زني است كه در نواختن موسيقي بسيار بيمهارت عمل ميكند با اين حال قصد دارد خود را همرديف با بتهوون بداند.
شواهد حاكي است كه موسيقي سبك خلاقانه نوشتاري وولف را نيز تحت تأثير قرار داده است به عنوان مثال به اعتقاد بسياري از منتقدان ادبي، وولف در رمان معروف خانم دالووي كه زندگي اجتماعي قهرمان داستان را با يك سرباز آسيب ديده در جنگ مورد مقايسه قرار ميدهد و سپس پيوندي عميق بين آنها ايجاد ميكند، از فوگهاي موسيقي الهام گرفته است. فوگ يك ساختار موسيقيايي كنترپوانتيك است كه در دو يا چند صدا و بر اساس يك درونمايه يا سوژه ساخته ميشود. سوژه در ابتدا معرفي و تعريف شده سپس مجدداً در تمامي قطعه بارها باز نوازي، تقليد و تكرار ميشود. اين تكرار و توالي هر بار در درجه و گامهاي متفاوتي بيان ميشود.
وولف بارها در خاطرات روزمره خود نوشته بود كه واژگان بسيار كمي براي انتقال مفهوم موسيقي در نوشته وجود دارد، با اين حال، هميشه تلاش كرده بود اثري از موسيقي در رمانهاي خود بر جاي بگذارد.
برچسب: ،
ادامه مطلب