onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

ازهر سه ازدواج زیردوسال، یکی به جدایی ختم می‌شود

مدرس آموزش خانواده در معاونت زنان‌وخانواده نهاد ریاست‌ جمهوری از آمار غیررسمی خبر داد که نشان می‌دهد از هر سه ازدواجِ زیر دوسال، یکی به جدایی ختم می‌شود.

سیدمهدی سیدآقایی که در برنامه «صبح وگفتگو» سخن می گفت، با اشاره به تکنیک هایی که به آرامش اعضای خانواده می انجامد، اظهار کرد: روزهای کرونایی بسیار سخت است و از طرفِ دیگر با پیامدهای بد اقتصادی هم رو به رو هستیم.

وی حضورِ مردان با وجود مشکلاتِ اقتصادی در منازل را مزید بر علت دانست و تصریح کرد: حضور غیر منتظره مردان باعث ایجاد تعارض در خانواده ها می شود.

مقالات بیشتر:باغ تالار شرق تهران

سیدآقایی بحث را با اشاره به تفاوت های زن و مرد آغاز کرد و گفت: میان زوجین از نظر آفرینش و مباحث اجتماعی تفاوت هایی وجود دارد که اگر تحمل شود، به تفاهم نمی رسند.

وی روی صحبت خود را به سوی دختران و پسرانی برد که به تازگی قصد ازدوج دارند و خطاب به آن ها گفت: دختر و پسر در زمانِ گفتگو از علاقمندی های خاص خود صحبت می کنند؛ بنده معتقدم باید درباره تفاوت های فرهنگی و تربیتی و اجتماعی خود سخن بگویند.

سیدآقایی با بیان این مطلب افزود: زوجین باید بدانند که آیا با وجود بسیاری از این تفاوت ها می توانند در کنار یکدیگر و زیر یک سقف زندگی کنند؟!

وی معتقد است جوانان عموما از ویژگی های مشترک سخن می گویند و از مشترکاتِ خود ذوق زده می شوند؛ اما باید بدانند که این اشتراکات بوده تا دو نفر جذب یکدیگر شدند پس امروز نوبتِ سخن گفتن از نقاط اختلاف و افتراق است.

سیدآقایی خاطرنشان کرد: زوجین باید قبل از رفتن زیر یک سقف همدیگر را محک بزنند چون روز های آتی که زیر یک سقف زندگی کردند، نمی توانند اختلافات را تحمل نمایند.

مدرس آموزش خانواده در معاونت زنان‌وخانواده نهاد ریاست‌جمهوری به رادیو گفت‌وگو گفت: اختلاف فرهنگی و تربیتی بسیار مهم است و با نگاهی به آمارهای جدایی زوجین به آمار نگران کننده جدایی پس از دو سال زندگی مشترک می رسیم.

سیدآقایی اضافه کرد: آماری که نشان می دهد از هر سه ازدواجِ زیر دو سال، یکی از آن ها به جدایی ختم می شود، به واقع نگران کننده است. حال آنکه این آمار رسمی نباشد.

وی ادامه داد: ای کاش وزارت بهداشت که آموزش های پیش از ازدواج می گذارد، به این نکته توجه کند که فرد آموزش دهنده مجرد نباشد چراکه این فرد هیچ تجربه ای از زندگی مشترک ندارد.

مقالات دیگر:سالن عقد شیک


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۵:۳۸ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

همسر آزار را پیش از ازدواج بشناسید

دکتر فروتن، روانشناس: یکی از علل افزایش طلاق به‌دلیل همسرآزاری، بالا رفتن آگاهی در جامعه امروز است. وقتی آگاهی افراد بالا می‌رود دیگر حاضر نیستند تن به هر رابطه‌ای بدهند.

همسرآزاری

همشهری- خدیجه نوروزی: وقتی صحبت از همسرآزاری به میان می‌آید، براساس داده‌های تاریخی، اینطور به‌نظر می‌رسد که همسرآزار یک مرد است. این نوع برداشت از این اصطلاح شاید مربوط به زمان‌های دور و فرهنگ حاکم بر آن باشد. همسرآزاری پدیده‌ای نو نیست و ریشه در فرهنگ و تاریخ دارد و در این نوع فرهنگ معمولا زن مورد ظلم قرار می‌گرفته و مرد همواره عامل ایجاد خشونت بوده. اما در زمان کنونی همسرآزاری از سوی زنان هم به شیوه‌های مختلف در حال وقوع است. در گفت‌وگو با دکتر مصطفی فروتن، روانشناس، مدرس و محقق علوم رفتاری این آسیب اجتماعی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده‌ایم.

 مقالات بیشتر:بهترین مشاور و روانشناس تهران

همسرآزاری به چه نوع رفتاری اطلاق می‌شود؟

اعمال هر نوع بدرفتاری از سوی شریک جنسی را همسرآزاری می‌گویند. البته تعریفی هم از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد بحث قرار دارد؛ هر نوع رفتاری که طرفین علیه هم انجام دهند و منجر به صدمات اجتماعی، مالی، جنسی، جسمی و روانی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به طرف مقابل شود، همسرآزاری تلقی می‌شود. در بعضی از مصادیق حتی مشکلات و مواردی را که در روابط بین همسر و دیگران هم صورت می‌گیرد را به‌عنوان نمونه‌هایی از آزارگری پنهان درنظر گرفته‌اند.

ریشه این آزار دادن‌ها از کجا می‌آید؟

یکی از مهم‌ترین دلایل همسرآزاری پایه‌های فرهنگی است. باید دید هر کدام از ما از چه تونلی عبور کرده‌ایم. یعنی اینکه چه فضاهایی در اختیارمان بوده تا به بالا برسیم و رشد کنیم. پایه‌های فرهنگی یعنی جغرافیای سکونت و نحوه روابط والدین باهم و با ما از لحظه تولد تاکنون. پایه‌های فرهنگی یعنی در چه شرایط اقتصادی ای بلوغ‌مان شکل گرفته حتی در چه دهه‌ای زندگی و رشد کرده‌ایم و در مجموع چیزی که ما را تا اینجا ساخته است. عامل دیگری که موجب می‌شود همسرآزاری اتفاق بیفتد اختلالات روانپزشکی است که یکی از آنها اعتیاد است. این اختلالات صرفا با گذشت زمان یا درمان دوره‌ای دارویی قابل حل نیست. بلکه بسته به عمق و شکلی که این بیماری دارد می‌تواند باعث آزارگری شود و وضعیت و فضا را به‌هم بریزد. فقدان مهارت‌های زندگی هم دردساز است یعنی ممکن است فردی در تونل رشدی خوبی بزرگ شده باشد و اختلالات روانپزشکی هم نداشته باشد اما مهارت‌های رفتاری را به‌خاطر فقدان مهارت‌های زندگی از دست داده باشد یا به‌طور کلی نداشته باشد و نداند باید چه کار کند، ممکن است آدم درستی باشد اما همین که یاد نگرفته چگونه رفتار کند موجب رنجش و آزار همسرش می‌شود. نشناختن خود و طرف مقابل از نظر جنسیتی هم یکی از فقدان‌ها برای همسرآزاری است. بسیاری از مردها و زن‌ها اصولا نمی‌دانند چه چیز از دنیای خودشان می‌خواهند فقط چون در لحظه‌ای خاص از یک دوره سنی فکر می‌کنند باید ازدواج کنند و وارد رابطه شوند اقدام به این کار می‌کنند و خسارت‌های سنگینی به بار می‌آورند. اما دریغ که ناتوانی از رویارویی با تغییرات و مهارت‌های ناکافی برای حل مسئله موجب می‌شود که مشکلات به‌صورت جدی اتفاق بیفتد و دلیلی شود برای آزار دادن طرف مقابل.

راه تشخیصی وجود دارد که گرفتار همسرآزارها نشویم؟

باید در انتخاب‌مان در بحث ازدواج دقت کنیم و باور کنیم که پس از طلاق هم این پرونده بسته نخواهد شد بلکه فقط شکل و شدت آسیب و خسارت عوض می‌شود. پیشگیری و اعمال فیلترینگ مناسب و استفاده از نظرات متخصصان حاذق بسیار مهم است. گرچه نظر والدین و اطرافیان گاه می‌توانند مؤثر باشند اما باید توجه داشت نظریه تخصصی در دنیا حرف اول را می‌زند. شناسایی الگوریتم ذهنی و سلامت روانی-رفتاری طرف مقابل و سلامت جسمی طرف مقابل بسیار مهم است. باید ببینید کدام رفتار طرف مقابل برای شما آزاردهنده است و آیا قدرت یک عمر تحمل کردن این رفتار را دارید؟ نگویید گذشت زمان همه‌چیز را درست می‌کند. اینطور نیست. زمان فقط باعث ایجاد عادت می‌شود ما به دردهایمان خو می‌گیریم. یکی از علل افزایش طلاق در بحث همسرآزاری در جامعه امروز بالا رفتن آگاهی‌هاست. وقتی آگاهی افراد بالا می‌رود دیگر حاضر نیستند تن به هر رابطه‌ای بدهند. پس بهتر است این آگاهی و کسب مهارت‌ها قبل از ازدواج باشد که منجر به انتخاب درست شود.

ملاک سنجش سلامت چیست؟

سلامت در سه بخش تعریف می‌شود؛ سلامت جسمی، رفتاری و روان. افرادی که در این سه حوزه درست عمل نمی‌کنند ولو اینکه در یک دوره کوتاه رفتارشان درست باشد قابلیت احقاق ندارند و باید یادمان باشد کسانی که این ویژگی را دارند بعد از گذشت مدتی کوتاه نشانه‌ها را بروز می‌دهند. مثلا کسی که در رانندگی فحاشی می‌کند یا با سرعت خیلی زیاد و برخلاف قانون عمل می‌کند درحال دادن کد است، کسی که به پدر و مادر خود فحاشی می‌کند و می‌گوید آنها مرا درک نکردند، افرادی که روی یک چیزی وسواس دارند و بیش از حد کنترل‌گری می‌کنند، فردی که خودخواهی‌اش در درجه حداکثری قرار گرفته و در مرزی است که باعث تخریب طرف مقابل می‌شود، کسانی که دارای وابستگی‌های غیرضروری هستند و هرگز استقلال برایشان معنایی ندارد، کسانی که از طرف مقابل صرفا انگیزه می‌گیرند، افرادی که از نظر عاطفی آسیب دیده‌اند و هنوز فرصتی برای بهبود یافتن آسیب‌ها و فشارهای ناشی از همسر یا نامزد قبلی در زندگی برای خود ایجاد نکرده‌اند و تمامی طیف‌های دارای اختلال شخصیت می‌توانند موجب تشدید مشکلات در زندگی زناشویی در دوران بعد از ازدواج شوند. افراد افسرده را هم باید به این فهرست اضافه کرد. این افراد شاید در ظاهر هیچ آزاری نداشته باشند اما در بطن این وضعیت روانی امکان ایجاد آزارها و اذیت وجود دارد.

از روی چه نشانه‌هایی بفهمیم درگیر یک رابطه غلط هستیم؟

اگر روزی ما برای مقابله با والدین‌مان و حس آزادی از دست والدین دست به انتخاب زدیم، اگر خواستیم از رابطه سوخته‌ای خودمان را نجات دهیم، اگر خواستیم براساس اجبار خانواده و پایه‌های فرهنگی انتخاب کنیم، اگر خواستیم براساس صرفا نیازهای جنسی ازدواج کنیم، اگر به‌دنبال موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی طرف مقابل، صرفا زیبایی یا این که از سر احساس تنهایی یا بحران‌های خلقی خودمان خواستیم وارد رابطه شویم، مسیر را اشتباه رفته‌ایم و موجبات خودآزاری و دیگر آزاری را فراهم کرده‌ایم. مطمئن باشیم کسی هم که طرف دوم این رابطه است خودش دارای یک‌سری گره‌های روانپزشکی است و این وضعیت اجتناب‌ناپذیر است. در این شکل از ازدواج خیلی از اختلالات رفتاری افراد در زندگی مشترک خود را نشان می‌دهد. وقتی قرار است که من وارد رابطه ازدواج شوم باید سه محور در من زنده باشد و به‌درستی کار کند؛ صمیمیت، تعهد و رابطه جنسی. وقتی که فرد در هر یک از سه حالت دچار مشکل باشد مسلما طرف مقابلش را آزار می‌دهد و به او برچسب آزارگر چسبانده می‌شود، حال چه زن باشد چه مرد.

 

برای این که همسرآزار نشویم چه راه‌حلی دارید؟

یادگیری مهارت‌ها بسیار مهم است. من برای همسر خوب بودن اول باید به‌خودآگاهی برسم. در مورد خودمان از باب جنسیت، شرایط شخصی و خصوصی اطلاعات کسب کنیم. واقعا به مهارت‌هایمان، نقاط ضعف و قوت‌مان آگاه باشیم و ببینیم خواسته‌هایمان از طرف مقابل چیست همچنین خواسته و انتظارات او چیست.

خانواده‌ها در بحث درمان همسرآزاری چه نقشی دارند؟

یکی از باورهای خانواده‌های ایرانی این است که وقتی همسران به مشکل برمی‌خورند، پیش خانواده طرف مقابل می‌روند و فکر می‌کنند با تخریب فرزند خود و دادن حق به‌صورت صوری به طرف مقابل باعث بقا و دوام روابط ازدواج آنها می‌شوند ولی این رفتار ممکن است عمق زخم و شدت آزار را افزایش دهد. اگر والدین می‌خواهند کار درست انجام شود نباید دست به چنین اقدام‌هایی بزنند. باید بگویند: اگر شما نمی‌توانید مسائل را بین خودتان حل کنید ما هم اشراف کافی نسبت به حل آن نداریم و بهتر است به متخصص و مشاور مراجعه کنید.

مقالات دیگر:وکیل خانواده در تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۴۳:۰۷ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

بازداشت پدر عروس و داماد پس از عروسی کرونایی توسط دادستان کهگیلویه

به گزارش عصرزاگرس،عبدالله سعادتیان دادستان عمومی انقلاب شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های ستاد کرونا در یک جشن عروسی پدر داماد و پدر عروس در شهر دهدشت بازداشت شدند. قابل ذکر است یکی از بازداشت شدگان از بستگان(برادر) دادستان عمومی انقلاب شهر دهدشت میباشد که در زمان برگزاری عروسی توسط ایشان بازداشت […]

به گزارش عصرزاگرس،عبدالله سعادتیان دادستان عمومی انقلاب شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های ستاد کرونا در یک جشن عروسی پدر داماد و پدر عروس در شهر دهدشت بازداشت شدند.

مقالات بیشتر:باغ تالار جاجرود

قابل ذکر است یکی از بازداشت شدگان از بستگان(برادر) دادستان عمومی انقلاب شهر دهدشت میباشد که در زمان برگزاری عروسی توسط ایشان بازداشت شده است.

وی خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی و امنیتی با افرادی که سلامت عمومی جامعه را به مخاطره می اندازند هیچ گونه مماشاتی نخواهد کرد و با آنان برخورد قاطع می کند.

دادستان عمومی و انقلاب کهگیلویه ضمن درخواست از مردم برای همکاری با ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: برای حفظ سلامت مردم به صورت جدی با متخلفان برخورد می‌شود.

مقالات دیگر:آسایشگاه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۶:۵۴ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

قتل جوان 23 ساله زاهدانی در رسومی اشتباه

رسم غلط تیراندازی در جشن های عروسی این بار قتل جوانی 23 ساله را در یکی از روستاهای حومه شهر زاهدان رقم زد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ، سرهنگ"ابراهیم ملاشاهی گفت : حوالی نیمه شب 11 مرداد ماه در پی اعلام یک فقره تیرانداری منجر به قتل در یک مراسم عروسی در یکی از روستاهای حومه شهر زاهدان کارآگاهان پلیس آگاهی در محل حادثه حاضر شدند.

وی افزود: با حضور ماموران در محل حادثه جسد جوانی 23 ساله که بر اثر اصابت گلوله کلت کمری به قفسه سینه به قتل رسیده بود روئیت شد.

رئیس پلیس آگاهی استان تصریح کرد: در تحقیقات میدانی کارآگاهان پلیس آگاهی عامل قتل که جوانی 19 ساله بود شناسایی و مشخص شد این فرد بنا به رسم بسیار غلطی که در برخی مناطق وجود دارد در حین بزم و شادی در حال تیر اندازی به وسیله کلت کمری بوده که با گیر کردن اسلحه ، قصد خارج کردن گلوله از جان لوله را داشته که ناگهان اسلحه شلیک و گلوله به قفسه سینه مقتول برخورد می کند.

مقالات بیشتر:تشریفات عروسی با قیمت مناسب

این مقام انتظامی با بیان اینکه عامل تیر اندازی دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شده است گفت: اساسا حمل، نگهداری و استفاده از سلاح‌ گرم جرم محسوب می‌شود اما متاسفانه در برخی مناطق استان بی توجه به این موضوع کماکان رسم بسیار غلط تیراندازی در مراسم جشن و شادی رواج دارد که این مسئله بسیار خطرناک و حادثه آفرین است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

مقالات دیگر:بهترین وکیل ارومیه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۳۵:۴۴ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

پلیس آبادان عامل تیراندازی در یک مراسم ترحیم را شناسایی و بازداشت کرد

فرمانده انتظامی شهرستان آبادان از دستگیری عامل تیرانداز در یک مراسم ترحیم همراه با کشف سلاح جنگی کلاش خبر داد.

 به گزارش آبادان خبر، سرهنگ حسین زلقی در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: به دنبال برگزاری مراسم ترحیم در یکی از مناطق شهرستان همجوار ، ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی این شهرستان پس از دریافت اخبار و اطلاعات کافی، پیرامون هویت عامل تیرانداز در مراسم ، بلافاصله پس از هماهنگی قضایی ،جهت شناسایی و دستگیری وی وارد عمل شدند ، فرد مورد نظر را طی عملیاتی در مخفیگاهش دستگیر ، سپس باهماهنگی متهم، یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف که بوسیله آن اقدام به تیراندازی در مراسم نموده را کشف و ضبط نمایند.

مقالات بیشتر:بسته پذیرایی مراسم ختم

فرمانده انتظامی آبادان با بیان اینکه متهم به بزه انتسابی معترف شد، تاکید کرد: برخورد نیروی انتظامی با اینگونه افراد بسیار جدی و قاطعانه خواهد بود و انتظار می رود دستگاه قضا در هردو شهرستان خرمشهر و آبادان با برگزارکنندگان اینگونه مراسمات آنهم در شرایط حاد کرونایی و همچنین عاملان هنجارشکنی از طریق تیراندازی برخورد قاطع نماید.

مقالات دیگر:وکیل خانواده در تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۵:۵۰ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

فلسفه ازدواج‌های متعدد پیامبر(ص) چیست؟

میهن نوین:در آغاز بیان دو نکته ضروری است.

اوّل: نگاهی کوتاه به فرهنگ ازدواج در جزیره العرب در زمان پیامبر(ص):

۱- عرب های جاهلی نسبت به دختر،‌ بلکه جنس زن بی علاقه بودند، چون در محیطی که دائم مردم با هم به جنگ و خونریزی مشغول بودند و هر کس هر قدر که می توانست، به دیگران ظلم روا می داشت، خوف داشتند که در جنگ،‌ دختران اسیر شوند و باعث ننگ آن طایفه گردند، نیز به جهت وضع بد اقتصادی و این که دختران به فحشا رو آورند و … به دختر علاقه ای نداشتند، بلکه دختر داری را ضد ارزش می شمردند و بعضاً به زنده به گور کردن دختران رو می آوردند.

۲- چون جنگ و خونریزی در آن محیط امری متداول بود، و عرب جاهلی با اندک بهانه ای یک دیگر را می کشتند، حاصل به هم خوردن تعادل جمعیتی بود و نسبت زنان به مردان افزایش چشمگیری پیدا می‌کرد (چون مردان به جنگ اقدام می کردند، نه زنان و کشته‌ها از مردان بود) که گزینه «چند زن داشتن» را برای رهایی از مشکل عدم تعادل جمعیتی پذیرفتند. این مشکل در اکثر نقاط از جمله در ایران هم وجود داشت، لیکن در عربستان بیشتر بود.

۳- در آن وضع ناگوار اقتصادی، زن گرفتن از یک خانواده و قبیله نوعی کمک به آنان محسوب می شد، به همین جهت مشرکان قریش به دامادهای پیامبر(ص) فشار وارد می کردند که دختران پیامبر(ص) را طلاق دهند تا بر مشکلات پیامبر افزوده شود.

۴- در محیطی که نا امنی و جنگ و خونریزی آسایش را از همگان ربوده بود، ازدواج از مهم ترین عامل بازدارنده از جنگ به شمار می آمد.

۵- در آن وضع زن بیوه اگر شوهر نمی کرد، خوشایند نبود، بلکه زشت شمرده می‌شد. به مجرد آن که شوهر می مرد، یا از وی طلاق می گرفت و عدّه وفات یا طلاق سپری می شد، شوهری دیگر گزینش می شد، مانند «اسماء بنت عمیس» که اوّل همسر جعفر بن ابی طالب شد، بعد از شهادتش به عقد ابوبکر در آمد و بعد از درگذشت ابوبکر همسر امام علی(ع) شد. این شیوه در آن فرهنگ متداول بود.

مقالات بیشتر:دفتر ازدواج شیک غرب تهران

نکته دوم: نگاهی گذرا به ازدواج پیامبر(ص).

۱- پیامبر(ص) در ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه که چهل سالش بود و قبلاً یک یا دوبار شوهر کرده بود و با مرگ شوهر بیوه شده بود، ازدواج نمود، و به مدت بیست و پنج یا بیست و هشت سال با وی زندگی کرد و همسر دیگری نگرفت.

۲- همه همسران پیامبر(جز عایشه) بیوه بودند. آنان پیش از آن که به همسری پیامبر(ص) در آیند، یک یا دوبار شوهر نموده بودند و بعد از درگذشت و یا شهادت شوهر و انقضای عدّه به عقد پیامبر(ص) در آمدند.

۳- عمده‌ ازدواج های پیامبر(ص) در شرایط سخت و دشوار جنگی صورت گرفته بود، مانند شکست مسلمانان در جنگ اُحد که وضع مسلمانان بسیار ناراحت کننده بود.

۴- پیامبر(ص) از قبایل مهم عرب مانند تیم، عدی، بنی امیه، نیز یهودیان مدینه همسر انتخاب کرد، ولی از قبایل انصار زن نگرفت.

 

دقت در این امور به ما می فهماند که ازدواج های پیامبر نه در پی ارضای خواهش‌های نفسانی، بلکه در جهت اهداف عالی بود که ذیلاً بیان می‌شود.

بی شک پیامبر در ازدواج های متعدد دنبال خوشگذرانی ها نبود، چون:

اوّلاً: اگر چنین بود، می بایست در سنین جوانی به این امر مبادرت می کرد، نه در سنین پیری و آن هم در شرایط سخت و دشوار.

ثانیاً: خوشگذرانی انگیزه آن حضرت بود، می بایست جهت گیری هایش در گزینش همسر، این ادعا را اثبات کند. حضرت دنبال زنان زیبا و جذّاب از جهت امور جنسی و جوانی نبود، حتی به خواستگاری برخی از زنان مانند «ام سلمه» رفت و او تعجب نمود دراین سن و سال که کسی حاضر نمی شود با او ازدواج کند، چرا پیامبر دنبال زنان جوان نمی رود و به خواستگاری او کسی را فرستاده است.

ثالثاً: آنانی که با انگیزه کامیابی جنسی به ازدواج های متعدد رو می آورند،‌ ماهیت زندگی آنان به گونه ای دیگر است. آنان به زرق و برق ظاهری زندگی، لباس و زینت زنان و رفاه و خوشگذرانی رو می آورند؛ درحالی که سیره و زندگی پیامبر اسلام(ص) خلاف این را نشان می‌دهد. پیامبر(ص) در برابر خواست همسران خویش در مورد زرق و برق زندگی، آنان را مخیّر کرد که یا همین ساده زیستی را برگزینند و به عنوان همسر پیامبر باقی بمانند و یا از حضرت طلاق بگیرند و بروند دنبال زرق و برق زندگی.

گوشت خوک در یک آزمایشگاه چینی تولید شد

علامه طباطبایی در این باره می نویسد: داستان تعدّد زوجات پیامبر(ص) را نمی توان بر زن دوستی و شیفتگی آن حضرت نسبت به جنس زن حمل نمود، چه آن که برنامه ازدواج آن حضرت در آغاز زندگی که تنها به خدیجه اکتفا نمود و هم چنین در پایان زندگی که اصولاً ازدواج بر او حرام شد، منافات با بهتان زن‌دوستی آن حضرت دارد. (۱)

رابعاً: دو تن از زنان پیامبر(ص) کنیز بودند. اگر هدف پیامبر از ازدواج لذت بردن از آنان بود،‌این دو چون که کنیز بودند، بدون ازدواج، پیامبر(ص) می توانست از آنان بهره مند شود. با این تحلیل ازدواج بی فایده بود.

بنابراین اهداف و حکمت های ازدواج پیامبر(ص) را می بایست در اهداف بلند و ارزشی جستجو نمود که مهم ترین آن بدین شرح است:

۱- هدف سیاسی ـ تبلیغی:

یکی از اهداف ازدواج های پیامبر(ص) هدف سیاسی – تبلیغی بود؛ یعنی با ازدواج موقعیتش در بین قبایل مستحکم گردد و بر نفوذ سیاسی واجتماعیش افزوده شود و از این راه برای رشد و گسترش اسلام استفاده نماید.

حضرت به خاطر دست یابی بر موقعیت های بهتر اجتماعی وسیاسی، در تبلیغ دین خدا و استحکام آن و پیوند با قبایل بزرگ عرب و جلوگیری از کارشکنی‌های آنان وحفظ سیاست داخلی وایجاد زمینه مساعد برای مسلمان شدن قبایل عرب، به برخی ازدواج ها رو آورد.

در راستای این اهداف پیامبر(ص) با عایشه دختر ابوبکر از قبیله بزرگِ «تیم»، با حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ «عدی»، با ام‌حبیبه دختر ابوسفیان از قبیله نامدار بنی‌امیه، ام سلمه از بنی مخزوم، سوده از بنی اسد، میمونه از بنی هلال و صفیه از بنی‌اسرائیل پیوند زناشویی برقرار نمود. ازدواج مهم ترین پیوند و میثاق اجتماعی است، به ویژه در آن فرهنگ تأثیر بسیاری از خود به جا می گذارد.

در آن محیطی که جنگ و خونریزی و غارتگری رواج داشت، بلکه به تعبیر «ابن‌خلدون» جنگ و خونریزی و غارتگری جزو خصلت ثانوی آنان شده بود،(۲) بهترین عامل بازدارنده از جنگ ها و عامل وحدت و اُلفت، پیوند زناشویی بود. به همین جهت پیامبر(ص) با قبایل بزرگ قریش، به ویژه با قبایلی که بیش از دیگران با پیامبر(ص) دشمن بودند، مانند بنی امیه و بنی اسرائیل،‌ ازدواج نمود. امّا با قبایل انصار که از سوی آنان هیچ خطری احساس نمی شد و آنان نسبت به پیامبر(ص) دشمنی نداشتند، ازدواج نکرد. «گیورگیو» نویسنده مسیحی می نویسد: محمد(ص) ام حبیبه را به ازدواج خود در آورد تا بدین ترتیب داماد ابوسفیان شود و از دشمنی قریش نسبت به خود بکاهد. در نتیجه پیامبر با خاندان بنی امیه و هند زن ابوسفیان وسایر دشمنان خونین خود خویشاوند شد و ام‌حبیبه عامل بسیار مؤثری برای تبلیغ اسلام در خانواده های مکه شد.(۳)

۲ـ هدف تربیتی

پیامبر(ص) حمایت از محرومان و واماندگان را جزء آیین نجات بخش خویش قرار داد. قرآن مردم را به حمایت از واماندگان ومحرومان و ایتام فرا می خواند. پیامبر(ص) در مناسبت های مختلف مردم را به این کارخداپسندانه تشویق نمود، و در عمل برای مردان بیچاره و وامانده در کنار مسجد «صفه» را بنا نهاد و حدود هشتاد نفر از آنان را در آن جا سکنی داد.

این حمایت عملی و صفه نشینی مربوط به مردان بود، اما درباره زنان با توجه به موقعیت آنان، این گونه راه حل برای رهایی آنان از مشکلات پسندیده نبود، بلکه رسول خدا(ص) برای زنان راه حل دیگری را در نظر گرفت. حضرت از فرهنگ مردم و راه حل چند همسر داری که بازتاب شرایط اجتماعی بود، بهره جست و مردان مسلمان را تشویق نمود که زنان بی سرپرست و یتیم دار را به تناسب حالشان، با پیوند زناشویی به خانه های خویش راه بدهند، تا آنان و یتیمانشان از رنج بی سرپرستی و تنهایی و فقر مالی و عقده های روانی رهایی یابند؛ و خود نیز در عمل به این کار تن داد تا مسلمانان در عمل تشویق شوند و در مسیر رفع محرومیت واماندگان قدم بردارند.

نگذارید ایران با کاهش فرزندآوری تهدید شود

پیامبر(ص) با زنان بیوه ازدواج نمود و آنان را به همراه فرزندان یتیمشان به خانه خویش راه داد،‌ تا هم خودش به قدر توان در زدودن مشکلات گام برداشته باشد و هم الگوی خوبی برای مردم در این امر باشد.

۳ـ هدف رهایی کنیزان

اسلام با برنامه ریزی دقیق و مرحله به مرحله در جهت آزادی اسیران گام برداشت. رسول خدا(ص) از شیوه های خوب و متعدد برای آزادی اسیران بهره جست که ازدواج از جمله آن‌ها است. جویریه و صفیه کنیز بودند. پیامبر(ص) این دو را آزاد کرد و سپس با آن دو ازدواج نمود، تا بدین وسیله به مسلمانان بیاموزد که می‌شود با کنیز ازدواج نمود. اوّل او را آزاد نمود و سپس شریک زندگی قرار داد. در ازدواج پیامبر با جویریه بسیاری از کنیزان آزاد شدند. توضیح این که: جویریه در غزوه بنی مصطلق اسیر شده بود و در سهم غنیمتی رسول خدا(ص) قرار گرفت. حضرت وی را آزاد کرد و سپس با وی ازدواج نمود. کار حضرت برای یارانش الگوی خوبی شد و تمامی اسیران غزوه بنی مصطلق که حدود دویست تن بودند،‌ آزاد شدند.

«گیورگیو» دانشمند مسیحی می نویسد: محمد با جویریه ازدواج کرد. یارانش این عمل را نپسندیدند و آن را با تعجب می نگریستند. فردای آن روز کم کم اسیران خود را آزاد کردند، چون که نمی توانستند بپذیرند که بستگان همسر پیامبر(ص) برده آنان باشند.(۴)

۴ـ نجات زن و جلوگیری از غلتیدن وی در دامن بستگان مشرک و کافر

برخی از زنانی که مسلمان شده بودند و به جهت مرگ، شهادت و یا ارتداد شوهر، بی سرپرست می شدند و زندگی بر آنان بسیار مشکل بود و در وضع بسیار اشفته ای به سر می بردند، همانند ام حبیبه، دختر ابوسفیان که همراه شوهرش به حبشه هجرت کرد و در آن جا بی سرپرست شد. نه می توانست در آن جا بماند و نه به مکه نزد پدرش برگردد.

 

پیامبر(ص) وقتی که از مشکل وی با خبر شد، پیکی برای نجاشی پادشاه حبشه فرستاد و از او خواست تا ام حبیبه را به عقد پیامبر در آورد. این ازدواج باعث شد که وی از بی سرپرستی نجات پیدا کند و به دامن بستگان مشرک خویش نغلتد.

۵ـ‌ طرد سنت غلط و جاهلی

در اسلام «پسرخوانده» حکم پسر واقعی را ندارد و زن پسر خوانده بر مرد مَحْرَم نیست. در حالی که در جاهلیت احکام پسر واقعی را بر پسر خوانده سرایت می دادند، از آن جمله زن پسر خوانده بر پدر خوانده محرم بود. اسلام این حکم را باطل نمود.(۵) پیامبر(ص) به دستور خدا با «زینب بنت حجش» که همسر مطلقه زیدبن حارثه، پسرخوانده پیامبر بود، ازدواج نمود، تا حکم جاهلی را در عمل باطل کند و مردم پذیرای نقض حکم جاهلی باشند.(۶)

اگر این ازدواج صورت نمی گرفت، ممکن بود زیدبن حارثه، یا پسرش اسامه بن زید، بعد از رحلت پیامبر به عنوان پسر و وارث پیامبر مطرح می شد و مسیر امامت و وراثت خاندان پیامبر(ص) دگرگون می شد.

افزون بر این امور ازدواج های پیامبر از اهداف و حکمت های دیگری برخوردار بود که به جهت رعایت اختصار از ذکر آن‌ها خودداری می‌شود.

در پایان به بیان نکته ای دیگر می پردازیم: در اسلام چند همسر گزینی برای مردان محدود است. مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائمی در یک زمان داشته باشد.

قرآن می‌گوید: با رعایت عدالت می‌تواند چهار همسر داشته باشد.(۷) تا قبل از نزول این حکم مردان بیش از چهار همسر دائمی داشتند.

همه زنان پیامبر(ص) قبل از نزول این حکم به عقد پیامبر(ص) در آمده بودند. خداوند به پیامبرش دستور داد که از این پس حق نداری با کسی ازدواج نمایی، و حتی اگر همه زنانت را طلاق بدهی، به جای آنان نمی توانی با زنان دیگری ازدواج نمایی.(۸) این حکم از احکام اختصاصی پیامبر(ص) است، همان گونه که وجوب خواندن نماز شب و … از مختصات پیامبر بود.

مقالات دیگر:خانه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۲۱:۳۲ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

زخم‌های عمیق صنعت چاپ

ایسنا/همدان یکی از فعالان صنعت چاپ مطرح می‌کند: افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه چاپ، نوسانات بازار ارز، حذف کاغذ رایانه‌ای، گسترش فضای مجازی و کاهش چاپ کتاب و محصولات فرهنگی و خسارات ناشی از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، واحدهای صنفی و مراسم عروسی و جشن، کمر چاپخانه داران را شکسته و تمامی سفارشات چاپخانه‌ها را به چاپ چند اطلاعیه ترحیم محدود کرده است. 

به گزارش ایسنا نامگذاری روز ۱۱ شهریورماه به‌ عنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم ایرانیان در سال ۱۳۸۲ و با تلاش‌ اسدالله جامی (مدیر کل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام شد. در آن زمان اهالی صنعت چاپ به شورای فرهنگ عمومی درخواست‌ دادند و توضیحات بسیاری برای لزوم ورود این روز در تقویم مطرح کردند.

مقالات بیشتر:تشریفات ترحیم جردن

صنعت چاپ اول بار در کشور چین و در زمان سلســله ی تانگ (قرون اول تا سوم هجری) به طریقی ساده اختراع و در طی زمان تکمیل شد. گوتنبرگ آلمانی چاپ سربی را در سال ۱۴۴۸ میلادی اختراع و به تدریج، دستگاه چاپی اختراعی خود را تکمیل کرد و ماشین چاپ با حروف سربی قابل انتقال به راه انداخت. اهمیت صنعت چاپ اختراعی گوتنبرگ به حدی اســت که آن را به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز رنسانس قلمداد می‌کنند.

اگر از تاریخچه چاپ و چاپخانه قبل از دوران قاجار بگذریم، نخســتین چاپ خانــه‌ای که وجود آن در دوره ی قاجار مســلم اســت، چاپ خانه‌ای است که در سال ۱۲۳۳هجری قمری یا سال قبل از آن توسط آقا زین العابدیـن تبریزی ایجاد شــد. در ابتدا تمام دستگاه‌های چاپ که به ایران آورده شدند، چاپ حروفی (سربی) بودند؛ اما این نوع چاپ دارای اشکالاتی بود که راه را برای پیدایش چاپ سنگی هموار کرد اما با گذشت سال‌ها و پیشرفت‌های بسیار در صنعت چاپ، امروز چاپخانه‌داران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

مالیات و ارزش افزوده کمر چاپخانه داران را شکسته است

یکی از فعالان صنعت چاپ از به روز نبودن دستگاه‌های چاپ گلایه می‌کند و می‌گوید: با توجه به وجود تحریم‌ها، ما مجبوریم برخی از دستگاه‌های دست چندم چاپ را با قیمت گزاف از دیگر کشورها خریداری کنیم تمام دستگاه‌ها وارداتی است و با قیمت دلار محاسبه می‌شود که با آشفته بازار ارز، هر روز قیمت ها بالا و بالاتر می‌رود اما نرخ چاپ روی همان نرخ قدیم ثابت مانده است از طرفی چند ماه زمان می برد تا دستگاه را وارد کنیم.

رحمت الله هوشنگی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح می‌کند: قبلا اسم چاپخانه‌ها پر مسما بود و چاپخانه داران درآمد خوبی داشتند، در حال حاضر هم به همان چشم به چاپخانه ها نگاه می‌کنند و مالیات‌های کلانی به این واحدهای صنفی می بندند. بطوریکه این مالیات، ارزش افزوده و عوارض شهرداری کمر ما را شکسته از طرفی هزینه های بیمه، عوارض کسب و پیشه و مواد اولیه روز به روز گران‌تر می‌شود و همه اینها صنعت چاپ را بی رونق کرده است.

 هوشنگی از افزایش تعداد چاپخانه‌ها نسبت به قبل خبر می‌دهد و می‌افزاید: قبلا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک مجوز در حوزه چاپ و نشر صادر می‌شد اما در حال حاضر به ازای هر ۱۰ نفر یک مجوز صادر می‌شود در حالی که بسیاری از این افراد تخصص کافی در زمینه چاپ را ندارند و فرد با اخذ یک مجوز چاپ دیجیتال در همه امور چاپ دلالی می‌کند و ضربه‌های عجیبی به این صنعت می‌زند.

 

چاپخانه های ملایر سفارشی برای چاپ لیبل و برچسب ندارند

به گفته این فعال صنعت چاپ عدم وجود کارخانه‌های بزرگ و صنعتی در شهرستان ملایر سبب شده که چاپخانه‌ها، سفارشی برای چاپ لیبل و برچسب نداشته باشند و سفارشات فقط به چاپ اطلاعیه‌ها محدود شده‌است.

او با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌های چاپ فرسوده شده و هزینه نگهداری آن‌ها بالاست، اضافه می‌کند: متأسفانه نیروی متخصص برای سرویس و تعمیر دستگاه‌های چاپ در شهرستان وجود ندارد و ما مجبوریم در ای زمینه از تهران کمک بگیریم که هم زمان بر است و هم قیمت بالایی دارد.

اوضاع کساد چاپ کتاب و محصولات فرهنگی

هوشنگی در مورد اوضاع چاپ کتاب و محصولات فرهنگی نیز می‌گوید: متأسفانه با افزایش هفت برابری قیمت کاغذ و حذف کاغذ یارانه‌ای، چاپ کتاب انگشت شمار شده است و دیگر به صرفه نیست. تیراژ کتاب‌ها که تا چند سال قبل ۴ تا ۵ هزار نسخه بود، امروز به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه کاهش یافته است علاوه بر این مشکلات، گسترش فضای مجازی نیز سبب شده که فرد زحمت ورق زدن کتاب را به خود نمی‌دهد.

او مطرح می‌کند: در دوران تبلیغات کاندیداهای شورای اسلامی شهر، بدلیل سختگیری، تنگ نظری و نظارت بیش از حد ارگان های ذیربط، اکثر کاندیداهای انتخابات شورای شهر ملایر چاپ تراکت و بنرهای تبلیغاتی خود را به چاپخانه‌های خارج از شهر سفارش دادند و هیچ درآمدی عاید چاپخانه های ملایر در انتخابات ۱۴۰۰ نشد.

در حال حاضر چاپخانه ها فقط اطلاعیه ترحیم چاپ می کنند

به گفته این فعال صنعت چاپ ضعیف شدن کسب و کارها و عدم برگزاری مراسمات عروسی و جشن در دوران شیوع بیماری کرونا سبب شده که سفارشات چاپ فاکتور، سربرگ، بروشورهای تبلیغاتی واحدهای صنفی و کارت دعوت مراسمات عروسی و جشن به صفر رسیده است و در حال حاضر بیشترین سفارش چاپخانه ها، چاپ اطلاعیه‌های ترحیم است که آن هم از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه به ۱۰ تا ۲۰ نسخه کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف تابعه شهرستان ملایر نیز اشاره به اینکه در شهرستان ملایر ۳۰ واحد چاپخانه، ۲ واحد صحافی و ۵۰ واحد تکثیر و خدمات کامپیوتری وجود دارد، اظهار می‌کند: دستگاه‌های چاپ در شهرستان ها به روز نیستند از طرفی افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه تاثیر منفی بر این صنعت داشته است. بسیاری از ادارات نیز با وجود پرینتر، کارهای چاپی خود را انجام می‌دهند و نیازی به چاپخانه‌ها ندارند.

ضربه آشفته بازار ارز بر قیمت کاغذ

محمد رحیم عبدلی در گفت‌وگو با ایسنا از ضعیف شدن این صنعت نسبت به قبل خبر می‌دهد و می‌گوید: در هر چاپخانه حداقل سه نفر مشغول به‌کارند اما افزایش چند برابری هزینه‌های بیمه، اداره دارایی، هزینه‌های جاری و کاهش درآمدها، چاپخانه داران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

به گفته او تمامی کاغذهای مورد استفاده در صنعت چاپ در زمینه‌های مختلف کپی رنگی، پرینت و دیگر موارد، وارداتی است و با افزایش قیمت دلار و نوسانات بازار ارز قیمت این مواد اولیه چندین برابر شده است.

عبدلی ادامه می دهد: اتحادیه چاپخانه داران، یک مجموعه فرهنگی است اما بدلیل افزایش هزینه های چاپ و عدم وجود کانون های فعال فرهنگی، چاپ محصولات فرهنگی در چند سال اخیر به نزدیک صفر رسیده است و به دنبال آن نوجوان و جوان ما بجای ورق زدن کتاب، بسیاری از وقت خود را در فضای مجازی سپری می کند.

 

تاثیر تعطیلی مراکز آموزشی در دوران کرونا بر صنعت چاپ

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف تابعه شهرستان ملایر به کاهش ظرفیت چاپخانه‌ها به یک چهارم در دوران بیماری کرونا اشاره و خاطرنشان می‌کند: لازمه کار چاپخانه، فعالیت مراکز آموزشی است که با تعطیلی این مراکز در دوران شیوع بیماری کرونا، اوضاع چاپخانه ها نیز کساد شده است.

به گفته عبدلی چاپخانه‌ها در دوران کرونا با وجود تعطیلی‌های پی در پی و کاهش سفارشات چاپی، هیچ حمایت دولتی دریافت نکردند.

به گزارش ایسنا با اینکه واحد های صنفی صنعت چاپ خود یک مجموعه فرهنگی هستند، اما به اندازه دیگر مجموعه های فرهنگی به مشکلات آنان رسیدگی نمی‌شود. نوسانات بازار ارز، افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه و حذف کاغذ رایانه‌ای، از یک سو و بیماری کرونا از سوی دیگر این صنعت را فلج کرده بطوریکه تمامی سفارشات چاپخانه ها به چاپ چند برگه اطلاعیه ترحیم محدود شده است. تمامی مواد اولیه این صنعت و دستگاه‌های مورد استفاده آن ها وارداتی است و وجود تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز، فعالان این صنعت را با مشکلات جدی مواجه کرده است و اگر دولت فکری به حال زخم‌های عمیق این صنعت مهم و تأثیرگذار نکند، زیر ساخت‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی فلج خواهد شد و سوال اینجاست که چند ۱۱ شهریور دیگر باید بگذرد که این تیترهای تکراری جای خود را به گره گشایی مشکلات و رونق مجدد این صنعت بدهد؟

مقالات دیگر:قالیشویی مجیدیه جنوبی


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۴:۱۰ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

ختم کامل صحیفه سجادیه در قالب طرح «ختم‌های ثقلین»

سجادیه حوزه/ طی یک ماه اخیر در قالب طرح «ختم‌های ثقلین» آستان مقدس بانوی کرامت، صحیفه سجادیه ۵۰۰ مرتبه به صورت کامل توسط ۵۰۰ شرکت کننده خواهر ختم شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، امور فرهنگی خواهران آستان مقدس بانوی کرامت در راستای تحقق هدف انس روزانه با صحیفه سجادیه از سال ۸۸ « طرح طلیعه بندگی» را به صورت ملی دنبال می‌کند.

در این طرح که در قالب یک دفترچه تدوین شده است بانوان به صورت روزانه ادعیه صحیفه سجادیه را براساس جداول مشخص شده در دفترچه تلاوت می کنند.

مقالات بیشتر:تشریفات ترحیم جنت آباد

در این دفترچه دعاهایی از صحیفه سجادیه گزینش‌شده و سعی شده با مطالعه این ادعیه از سوی مخاطب زمینه تدبر در صحیفه سجادیه و کلام امام سجاد علیه‌السلام از سوی مخاطب فراهم شود تا مخاطب به این وسیله بتواند به نیازها و پرسش‌های روزانه خودپاسخ داده و بر محوریت ادعیه و کلام امام سجاد (علیه‌السلام) مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی خود را حل کند.

زیرا ادعیه امام سجاد صرفاً مقوله دعا به درگاه الهی نیست بلکه امام سجاد (علیه‌السلام) از قالب دعا برای تربیت انسان‌ها استفاده کرده‌اند؛ بنابراین با انس با صحیفه سجادیه بندگان ضمن دعا به درگاه الهی در قالب کلام معصوم می‌آموزند که به چه شیوه و روش با مشکلات و مسائل مختلف روبه رو شده و برمحور کلام معصوم مشکلات خود را حل کنند.

با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن برنامه‌های فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها،« طرح طلیعه بندگی» و ختم ادعیه صحیفه سجادیه شکل مجازی به خود گرفته و بانوان از طریق عضویت در کانال « آستان مهر» و ثبت نام در طرح «ختم های ثقلین» می‌توانند در طرح ختم صحیفه سجادیه شرکت کنند.

همزمان با ماه گذشته در قالب طرح« ختم های ثقلین» ادعیه صحیفه سجادیه۵۰۰ مرتبه به صورت کامل از سوی ۵۰۰ شرکت کننده خواهر ختم شده است.

همچنین بنابر توصیه امام خامنه ای مبنی بر قرائت روزانه دعای هفتم صحیفه سجادیه در ایام کرونا این دعا نیز ۲۲ هزار و ۴۰۰ مرتبه از سوی ۴۷۰ شرکت کننده خواهر در یک ماه گذشته ختم شده است.

بانوان علاقه‌مند برای ثبت نام در طرح ختم های ثقلین و ختم ادعیه صحیفه سجادیه در کانال آستان مهر می‌توانند به ایدی های karimeh_۱۳۷،@Sanasahel@ و Zaaeer@ پیام ارسال کنند.

همچنین واحد مجازی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت (علیه‌السلام) همزمان با فصل بهار دوره مجازی شرح دعای پنجم، هفتم و ۲۵ صحیفه سجادیه را با حضور ۱۲ شرکت کننده خواهر برگزار کرده است و بانوان با مراجعه به سایت مرکز قرآن و حدیث و ثبت نام دوره های مجازی می‌توانند در دوره شرح ادعیه صحیفه سجادیه ثبت نام کنند.

مقالات دیگر:سالن عقد شیک


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۱۲:۱۷ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

ماجرای سرقت واکسن کرونا در تهران به کجا ختم شد؟

خبر سرقت 300 دوز واکسن کرونا در تهران تکذیب شد.

تیتربرتر: حمیدرضا گودرزی در مورد صحت خبر حمله دزدان به خودرو حمل واکسن کرونا در تهران مربوط به امروز ۷ شهریورماه اظهار داشت: خبر حمله دزدان به خودرو حمل واکسن کرونا در تهران مربوط به امروز یکشنبه صحت ندارد و هیچ گونه سرقتی امروز رخ نداده و گزارش نشده است.

وی ادامه داد: سرقت محدودی به تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ رخ داده بود که دقایقی بعد از وقوع سرقت در همان تاریخ اطلاع رسانی شده است و پرونده سرقت در دست بررسی و پیگیری از سوی مراجع قضایی می باشد.

مقالات بیشتر:برگزاری مراسم ختم در ایام کرونا

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران تاکید کرد: رسانه ها با حفظ رسالت اصلی خود به ویژه در زمینه سلامت مردم از تشویش اذهان عمومی خودداری کنند.

توضیحات بیشتر پلیس درباره سرقت واکسن‌ کرونا

 مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت درباره این خبر اعلام کرد: در تاریخ ۲۶ مرداد ماه امسال، یعنی حدود سه هفته پیش، خبری در مورد سرقت واکسن کرونا از صندلی عقب یک خودرو به پلیس اطلاع داده شد که درپی آن ماموران برای رسیدگی به موضوع وارد عمل شده و تحقیقات خود را آغاز کردند.

با آغاز تحقیقات ماموران پلیس مشخص شد که این سرقت به هیچ عنوان سرقت به عنف یا توام با تهدید و درگیری نبوده و سارقان تنها از غفلت فرد حمل کننده واکسن که این این واکسن ها را روی صندلی عقب خودرو قرارداده و از خودرو خارج شده بود، سواستفاده کرده و در فرصتی مناسب اقدام به سرقت این واکسن ها کرده و متواری شده‌اند.

مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در ادامه توضیحات خود پیرامون این خبر با تاکید بر اینکه هیچ مورد اخلال در روند توزیع واکسن یا موارد سرقت در تهران گزارش نشده است، اعلام کرد که در همان تاریخ نسبت به رسیدگی و پیگیری پرونده این سرقت نیز اقدام و تاکید شده بود که حمل واکسن باید به اطلاع پلیس برسد تا تمهیدات مناسب برای جابجایی آن اتخاذ شود. در همین راستا نیز از رسانه ها می‌خواهیم که از انتساب وقوع این سرقت به روزهای اخیر خودداری کرده و از هر اقدامی که موجب تشویش اذهان عمومی یا شایعه سازی شود، پرهیز کنند.

مقالات دیگر:عروس سرا تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۲۸:۳۳ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

اقدامی جهادی و خداپسندانه در خراسان جنوبی؛ هزینه مراسم ترحیم اموات برای بازسازی و احیای قنوات اختصاص یافت

اقدامی جهادی و خداپسندانه در خراسان جنوبی؛ هزینه مراسم ترحیم اموات برای بازسازی و احیای قنوات اختصاص یافت

گروه استان‌ها- رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: یکی از موضوعاتی که در بحث نهضت کمک مومنانه پیگیری می‌شود کمک مجموعه نهادها و خیران در بحث پروژه‌های عمرانی محرومیت‌زدایی است و مردم می‌توانند هزینه مراسم ترحیم را به پروژه‌های محرومیت بدهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، دیگر کمتر کسی است که از کرونا ضربه‌ای نخورده باشد، یا به آن مبتلا و یا فوتی و قربانی از این بیماری نداشته باشد.

کرونایی که هر از گاهی در قالب پیک جدید جولان می‌دهد و از روزی که وارد کشور شد، خواب آسوده را از چشمان خیلی از افراد جامعه از جمله مدافعان سلامت ربوده است، کرونایی که در پیک پنجم به هیچ کس رحم ندارد و پیر و و جوان را درگیر خود می‌کند.

مقالات بیشتر:تشریفات ترحیم شهرک غرب

با شروع پیک پنجم کرونا از اوایل تیرماه اکنون هفته‌ هشتم آن در حالی سپری می‌شود که همچنان روند موارد ابتلا و بستری در استان صعودی است تا جایی که بیش از 90 درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده است و در کنار این آمار قربانیان از هزار نفر عبور کرده است و حالا روزانه خانواده‌های زیادی داغدار عزیزان خود می‌شوند.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معتقدند در پیک‌های قبلی کرونا سه تا چهار هفته بعد از شروع پیک، روند نزولی بیماری رخ می‌داد اما در این پیک همچنان روند کاهشی مشاهده نمی‌شود و هم اکنون تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در خراسان جنوبی افزایش یافت آن گونه که  در حال حاضر 9 شهرستان بیرجند، زیرکوه، فردوس، قائنات، نهبندان، طبس و بشرویه، درمیان و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر)، سربیشه در وضعیت نارنجی (پُرخطر) و خوسف در وضعیت زرد (خطر متوسط)  قرار دارند.

در این بین عادی انگاری‌ها، فرصت را برای انتشار سریع سویه خطرناک دلتا فراهم کرده است و این را می توان در آمارهای ابتلا و فوتی‌های کرونا در استان به وضوح دید، اما آنچه این روزها  کمتر برگزار می‌شود، مراسم ترحیم وختم برای قربانیان و افرادی که عزیزی از دست می‌دهند، است یکی از اقدامات خوبی که برای مردم که عزیزانشان را در اثر کرونا از دست دادند  می‌توانند انجام دهند این است که هزینه مراسم را برای کمک‌های مومنانه و در قالب پروژه‌های عام المنفعه و عمرانی بدهند.

  احیا و مرمت قنوات با کمک هزینه ختم قربانیان کرونا

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگاران با توجه به اینکه یکی از موضوعاتی که در بحث نهضت کمک مومنانه پیگیری می‌شود  کمک مجموعه نهادها و خیران در بحث پروژه‌های عمرانی محرومیت‌زدایی است اظهار داشت: با رایزنی‌هایی که همراه با مجموعه‌های خیران خارج از استان شده است، بخشی از هزینه‌های مراسم  ترحیم به بحث احیای قنات اختصاص یافته است.

مهدی هنری افزود: در شهرستان قاین با کمک بخش‌های مختلف و با توجه به هماهنگی با مجموعه جهاد و اهالی روستا سه پروژه احیای قنات با اعتبار 450 میلیون تومان انجام شد.

 

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: از مبلغ 450 میلیون تومان 60 درصد یعنی نزدیک به 270 میلیون تومان کمک مجموعه این خیران بود و از آنجایی که با توجه به کرونا مراسمات مربوط به ترحیم انجام نمی‌شود هزینه‌ها برای کمک به احیا  و مرمت قنوات اهدا شد.

هنری با بیان اینکه اهدای هزینه‌های مربوط به ختم و ترحیم برای احیای قنوات کشاورزی کاری  جدیدی بود افزود: با توجه به کار خوبی که شد مردم استان می‌توانند نذورات خود را در ماه محرم و صفر  و هزینه‌های مراسم در بحث کمک پروژه‌های زیر ساخت اشتغال اختصاص دهند و چون پروژه‌های آب و کشاورزی اولویت استان است این اقدامات خیرخواهانه می‌تواند کمک بزرگی باشد.

وی بیان داشت: از ابتدای سال با رایزنی که با مجموعه‌های خیران و مجموعه‌ها در قالب کمک‌های مومنانه نیز صورت گرفت 500 میلیون تومان کمک خیران برای کمک به منابع آب و کشاورزی بود که 10 پروژه را آغاز کردیم و امید است با ترویج این سنت حسنه بتوانیم مبالغ بیشتر در این مسیر برای کمک به اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی سوق دهیم و باعث کمک به عمران و آبادانی روستاهای استان شویم.

مقالات دیگر:مشاوره حقوقی تلفنی رایگان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۰۰:۲۵ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)