onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

بهبودیافتگان کرونا؛ نیازمند ورزش‌های هوازی برای بازگشت عملکرد ریه

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد؛بهبودیافتگان کرونا؛ نیازمند ورزش‌های هوازی برای بازگشت عملکرد ریه

تهران- ایرنا- متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: بهبودیافتگان کرونا به منظور بازگشت عملکرد قلب و ریه به میزان قبل از بیماری باید به کمک فیزیوتراپی، ورزش‌های هوازی انجام دهند.
عاصفه عباس‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بهبود یافتگان کرونا به میزان غیر مبتلایان این بیماری باید ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
وی تصریح کرد: برخی از اخبار زرد (غیرمعتبر) بهبودیافتگان کرونا را به دلیل ترشح آنتی‌بادی در بدن مصون از ابتلای مجددا می‌داند؛ در حالی که بهبودیافتگان کووید-۱۹ در صورت ابتلای مجدد عمدتا نوع شدیدتری از بیماری را تجربه می‌کنند.
به گفته این متخصص، شماری از مراجعان به مراکز بهداشت و درمان نیز بعد از گذشت بیش از یک سال از شیوع این بیماری، همچنان این تصور غلط (عدم ابتلای مجدد به کرونا) را مطرح می‌کنند.
وی یادآور شد: بهبودیافتگان کرونا به منظور بازگشت عملکرد قلب و ریه به میزان قبل از بیماری باید به کمک فیزیوتراپی، ورزش‌های هوازی انجام دهند، این مساله عمدتا در ویزیت (مراجعه) آخر بیمار نیز توسط پزشک معالج مطرح می‌شود و بیمار باید حداقل یک ساعت در طول شبانه‌روز را به ورزش اختصاص دهد.
عباس‌زاده ادامه داد: به تدریج طول دوره (مدت زمان) ورزش و سپس سرعت تحرک نیز افزایش می‌یابد و به میزانی خواهد رسید که از ۸۰ درصد ضربان قلب متناسب با سن و جنس بیمار هر روز (حداقل نیم ساعت) استفاده شود.
به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، ورزش هوازی می‌تواند از شدت وضعیت بیماری کووید-۱۹ در صورت ابتلای مجدد به کرونا، جلوگیری کند.
بیمار مبتلا به کرونا ۲ روز قبل از آغاز نخستین علامت بیماری را منتقل می‌کند
عباس‌زاده در ادامه با اشاره به ناقلان بی‌علامت افزود: این اشخاص فاقد علائم بالینی بیماری بوده و گاه به دلیل علائم خفیف بیماری، تست پی سی آر آنها نیز منفی می‌شود، اما می‌توانند مبتلا و ناقل بی‌علامت باشند.
وی اضافه کرد: این اشخاص حداقل به مدت ۲ هفته از تمامی ترشحات بدن ریزش ویروس داشته و آلودگی را منتقل می‌کنند. بیمار مبتلا به کرونا با علائم بالینی بیماری هم ۲ روز قبل از شروع اولین علامت بیماری، می‌تواند ویروس را انتقال دهد.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 


مقالات دیگر: فیزیوتراپی فیطریه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۷:۵۹ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

فیزیوتراپی هلال‌احمر خرم‌دره راه‌اندازی می‌شود

فیزیوتراپی هلال‌احمر خرم‌دره راه‌اندازی می‌شود

فیزیوتراپی هلال‌احمر خرم‌دره راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/زنجان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: در تلاش برای راه‌اندازی فیزیوتراپی هلال‌احمر خرم‌دره هستیم که با تحقق این مهم می‌توانیم خدمات بهتری را در این حوزه برای مراجعان ارائه دهیم.

 


سیدقاسم موسوی صبح امروز (۲۸ اردیبهشت‌ماه) در دیدار با فرماندار شهرستان خرم‌دره، با بیان اینکه در حال حاضر مشکل نیروی انسانی برای فعالیت در فیزیوتراپی هلال‌احمر این شهرستان رفع شده است، اظهار کرد: به زودی این مرکز در خرم‌دره فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 


وی در ادامه به آموزش خانه‌های هلال‌احمر در شهرستان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: می‌توانیم برای علاقه‌مندان در سطح شهرها و روستاها حتی کارخانه‌هایی که خانه هلال در آن راه‌اندازی شده، آموزش‌های همگانی و آمادگی در برابر مخاطرات را توسعه دهیم.

 


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه با راه‌اندازی خانه هلال در کارخانه مینو خرم‌دره می‌توان ۱۵۰۰ نیرو و خانواده‌های آن‌ها را تحت پوشش این آموزش‌ها قرار داد، تاکید کرد: علاوه بر این می‌توان خدمات فیزیوتراپی را به کارکنان این کارخانه و سایر شهروندان ارائه داد.

 


فرماندار خرم‌دره نیز در ادامه این دیدار با تاکید بر اینکه خدمات جمعیت هلال‌احمر این شهرستان از بدو تاسیس تاکنون بدون حاشیه بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: فرمانداری خرم‌دره نیز در هر شرایطی در کنار هلال‌احمر بوده و از هیچ تلاشی برای تحقق اهداف این مجموعه کوتاهی نکرده است.

 


حجت محمدی با اشاره به نقش موثر ارتقای آمادگی‌ها در مدیریت بحران، اضافه کرد: با توجه به این موضوع، بخشدار و دهیاران در همه روستاهای شهرستان خرم‌دره موظف به تعامل تنگاتنگ با هلال‌احمر هستند تا در صورت وقوع حادثه و بلایای طبیعی در کنار این مجموعه مردم‌نهاد همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

 


وی با یادآوری اینکه انسان از بدو خلقت همیشه در معرض آسیب‌های جدی ناشی از بلایای طبیعی بوده و پدیده‌های خطرآفرین طبیعی نظیر سیل، زلزله، طوفان، صاعقه و غیره در طول تاخیر زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، تنوع و کستردگی اقلیمی، یکی از کشورهای آسیب‌پذیر جهان است؛ به‌ طوری‌ که تلاش برای شناخت پدیده‌های پرخطر طبیعی و فراگیری راه‌های مقابله با آن‌ها و به کارگیری راه‌های مقابله با حوادث و نیز استفاده از اصول و ضوابط پیشگیری می‌تواند خسارت ناشی از حوادث را به حداقل برساند.

 


مقالات دیگر: فیزیوتراپی تجریش


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۷:۴۷ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

انتقادات صریح یک تهیه‌کننده موسیقی از دولت «تدبیر»/ کمرمان شکست!

انتقادات صریح یک تهیه‌کننده موسیقی از دولت «تدبیر»/ کمرمان شکست!

مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی ایران با اشاره به روند فعلی برنامه‌ریزی برای کنسرت‌ها و اجراهای زنده موسیقی، سیاست‌های دولت و ستاد ملی مقابله کرونا در این حوزه را تبعیض‌آمیز ارزیابی کرد.

 


به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محسن رجب‌پور تهیه کننده و مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی ایران ضمن انتقاد از برخی سیاست‌های دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا در مواجهه با فعالیت‌های اصناف مختلف حوزه موسیقی طی ماه‌های اخیر تصریح کرد: این یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است که پس از شیوع ویروس کرونا همه فعالیت‌های فرهنگی هنری دنیا به بن بست کامل رسید.

 


از سوی دیگر در این زمینه انتقاداتی هم به عملکرد دولت به ویژه وزارت بهداشت و ستاد کرونا وجود داشته که در این زمینه برخی تنبلی‌ها و تاخیرها در حوزه حمایت صورت گرفته که می‌توانیم به آن بپردازیم. اما به جز این موارد نکته مهم دیگری که می‌تواند به شدت مورد توجه قرار گیرد بحث تسهیلات مالی است که هم اکنون در بسیاری از کشورها به صورتی گسترده به تمام اصناف هنری با نگاه ویژه پرداخت می‌شود. وام‌های کم بهره‌ای که هم به اشخاص حقیقی و هم به اشخاص حقوقی اعطا شده و به قدری دربرگیرنده شرایط درست و اصولی و آسان است که دغدغه اهالی موسیقی را به حداقل رسانده است.

 


وی افزود: در همین کشورها اگر یک شرکت تولید و تهیه آثار موسیقایی درخواستی برای تسهیلات داشته باشند، فضا به گونه‌ای مدیریت شده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این تسهیلات به فرد یا موسسه درخواست‌کننده وام پرداخت می‌شود تا این چرخ معیوب موسیقی در روزهای کرونایی به حرکت خود ادامه دهد و حداقل با این بودجه کارمندان آن موسسه حقوقی را دریافت کنند. اما در کشور ما ماجرا به گونه‌ای دیگر است. متاسفانه اکنون ما هنرمندانی در حوزه موسیقی کشورمان داریم که در بدترین شرایط مالی قرار دارند اما متاسفانه دولت کمترین توجه را به این عزیزان داشته است.

 


بر همین اساس طبق تازه‌ترین آمار، متاسفانه باید گفت تنها سه درصد از هنرمندان ما در حوزه‌های مختلف موسیقی درآمد مالی داشته‌اند و بقیه در شرایط نامطمئنی به فعالیت‌های شغلی خود پرداخته‌اند. این موضوع حتی در حوزه موسیقی پاپ هم دیده می‌شود و فعالان این عرصه نه تنها از این شغل درآمدی ندارند بلکه هیچ گونه حمایتی نیز از آنها نشده و ما در این مدت شاهد تعطیلی بسیاری از موسسات و شرکت‌هایی هستیم که بدون کوچک‌ترین حمایتی به طور کامل تعطیل شده‌اند.

 

 

 

دولت کمر بخش خصوصی را در موسیقی شکست

 


رجب‌پور گفت: موسیقی یکی از هنرهایی است که مانند حوزه‌هایی چون سینما و تئاتر از هیچ حمایت مالی دولتی برخوردار نیست و بسیاری از فعالیت‌های این عرصه زیر چتر حمایتی بخش خصوصی به حیات خود ادامه داده است. اما در همین چارچوب و با وجود تمام موانعی که در این زمینه وجود دارد، فضا به گونه‌ای شده که دولت کمر بخش خصوصی را در حوزه موسیقی را شکسته و هیچ گونه حمایتی در روزهای کرونایی انجام نمی‌دهد و ای کاش شرایط به گونه‌ای هدایت می‌شد که موانع این چنینی از سر راه فعالان این عرصه به ویژه در روزهای کرونایی برداشته می‌شد.

 


همین چند شرکتی که با هزار زور و بدبختی توانسته خود را سرپا نگه داشته و از کارمندانش عذرخواهی نکند، هیچ کمکی از نهادهای دولتی ندارند و با اینکه بارها و بارها فرم‌های زیادی را پر کردیم اما به قدری با شرایط پیچیده‌ای مواجه شدیم که هم دربرگیرنده میزان کم تسهیلات بود هم مجاری دریافت وام را به قدری سخت و دشوار کرده بود که من فکر می‌کنم کمترین تعداد از فعالان حوزه موسیقی موفق به دریافت این تسهیلات شده باشند.

 


دولت کمر بخش خصوصی را در حوزه موسیقی را شکسته و هیچ گونه حمایتی در روزهای کرونایی انجام نمی‌دهد و ای‌کاش شرایط به گونه‌ای هدایت می‌شد که موانع این چنینی از سر راه فعالان این عرصه به ویژه در روزهای کرونایی برداشته می‌شدمدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع لغو معافیت‌های مالیاتی نیز اشاره کرد و توضیح داد: توقع فعالان عرصه موسیقی در روزهای کرونایی این بود که دولت به جای اینکه باری را از دوشمان بردار، این بار را سنگین‌تر نکند. واقعاً برای من جای تعجب است که چرا در این شرایط کرونایی باید معافیت مالیاتی هنرمندان و شرکت‌های موسیقی برداشته شود و به این چارچوب تمام و کمال به عنوان یک محصول تجاری نگاه کنند.

 


رجب پور تصریح کرد: گل سرسبد این نگاه تبعیض‌آمیز هم در شرایطی اتفاق افتاده که دوستان سینما و تئاتر را در گروه دو مشاغل قرار دادند اما موسیقی همچنان در گروه سه قرار گرفته است. پرسش من این است با در نظر گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی تالارهای اجرای تئاتر و سینما، فرق مخاطبان موسیقی چیست که این صنف نباید در گروه قرار گیرد؟ مگر می‌شود آن عزیزی که مشغول تصمیم‌گیری در این حوزه است این تدبیر را نداشته باشد که موسیقی را از این رده‌های هنری خارج کند؟ چرا مایی که تاکنون باری روی دوش دولت نداشتیم باید در معرض این نگاه تبعیض‌آمیز باشیم؟ چرا دوستان به اهالی موسیقی با نگاه متفاوت و توام بیگانگی می‌نگرند؟ آیا ما غیرخودی هستیم؟

 

 

 

می‌دانید در این دو سال چه بلایی سر هنرمندان آمده است؟

 


این تهیه کننده شناخته شده موسیقی با اشاره به نزدیک شدن به فضای انتخاباتی گفت: این روزها به تنور انتخابات نزدیک شده‌ایم و فکر می‌کنم اولین گروهی که مورد توجه و توقع قرار می‌گیرند، همین صنف موسیقی است. ولی آیا دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا تا حالا به این فکر کرده‌اند که در این دو سال کرونایی چه بر سر هنرمندان آمده است؟ آیا فکر کردند که تا به امروز چه کارهایی را برای اهالی موسیقی انجام داده‌اند؟

 


آیا به این موضوع فکر کرده‌اند که برای پرداخت یک وام با بهره چه شرایطی را برای همکارانم ایجاد کرده‌اند؟ آیا دوستان تا به امروز به این فکر کردند که کدام از هنرمندان موسیقی برایشان از سوی دولت کاری انجام شده است؟ در هر صورت این تبعیض‌ها برای ما بسیار ناخوشایند است و ما بارها از طریق نامه نگاری اعتراض خودمان را اعلام کردیم و امیدواریم دولت تدبیر در روزهای آخر فعالیت خود تدبیر درستی را اتخاذ کند.

 


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ارزیابی خود پیرامون برگزاری کنسرت آنلاین و اجراهای زنده در روزهای کرونایی خاطر نشان کرد: برگزاری کنسرت اینترنتی در روزهای ابتدایی کرونا می‌توانست به عنوان یک تسکین دهنده و مرهم کوچک هم برای اندک فعالیت و انگیزه هنرمندان و هم مخاطبان دو آتشه موسیقی و خوانندگان مطرح مورد توجه قرار گیرد. ولی آنچه که می‌تواند به عنوان نقطه مقابل این موارد مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، بحث کنسرت‌های موسیقی است که واقعاً مانند سینما نیست.

 


فرآیند برگزاری کنسرت یک فعالیت زنده و پویاست که پویایی خود را از تماشاگر مقابلش دریافت می‌کند. این در حالی است که آثار موسیقایی یک هنرمند یا گروه قبل از برگزاری کنسرت در قالب آلبوم، تک آهنگ یا نماهنگ پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. پس مردمی که برای تماشای کنسرت مراجعه می‌کنند، آمده‌اند تا اثر از قبل تولید هنرمند مورد علاقه خودشان را در هم جواری با خواننده مورد نظر ببینند و بشنوند. اما به اعتقاد من کنسرت آنلاین همانند گوش دادن یک موسیقی از روی سی دی است منتها با این تفاوت که آن موسیقی تصویر دارد. پس تفاوت جدی با خود آلبوم موسیقی ندارد و من فکر می‌کنم فقط یک مسکن زود گذر بوده که کاربرد جدی هم ندارد

مقالات دیگر: آموزشگاه موسیقی کودک شهرک گلستان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۵:۲۶ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

خاموشی استاد عود و آواز

به گزارش برنا، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در پیامی درگذشت عبدالوهاب شهیدی را تسلیت گفت.

در متن پیام علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ برای عبدالوهاب شهیدی آمده است:

 


پیش ساز تو من از سحر سخن دم نزنم

 


که زبانی چو بیان تو ندارد سخنم

ره مگردان و نگه دار همین پرده ی راست

 


تا من از راز سپهرت گرهی باز کنم

 


باید افسوس خورد و صد افسوس، استاد گرانقدر عبدالوهاب شهیدی  نیز بار سفر ببست و برفت... یاد ایشان همچون آثارش تا ابد زنده خواهد بود.

 


« فقدان بزرگ مرد موسیقی ایران استاد شهیدی  استاد عود و آواز که از جمله چهره های تاثیرگذار در موسیقی ایران بود باعث تاسف و تاثر شدید اهل هنر شد.

 


او تمام زندگیش تلاش و دقت و وسواس در موسیقی اصیل و ردیف بجا مانده از میراث‌داران موسیقی کهن و آموزش به شاگردان بود. دستی توانا در نواختن و فکری سنتی در اصالت تاریخی آهنگ و نغمه و صدایی رسا و شیواداشت و  شخصیت هنری شکل گرفته در مکتب اسماعیل‌خان مهرتاش در جامعه هنری باربَد که هم زیباپسند بود و هم سختگیر باعث‌شد آثار ماندگاری را برای مردمان این سرزمین به یادگار بگذارد.

 


این استاد موسیقی و آواز ایرانی معتقد بود که هر خوانندهٔ آواز باید نواختن دست‌کم یک ساز را به‌خوبی بیاموزد. او که نوازندهٔ چیره‌دست عود نیز بود، در طول حیات هنری‌اش آهنگهای فراوانی ساخت و با شرکت در بیش از ۲۳۰ برنامه، از پرکارترین هنرمندان حاضر در برنامهٔ موسیقی «گلها» رادیو بود.

 


وی از شروع زندگی موسیقائی‌اش به شکلی تأثیرگذار در عرصه هنر و جاودانگی سنت‌های آن راه پیمود و  آثاری ماندگاری از آوازهای محلی و فولکلور  و تصنیف های قدیمی نظیر آثار عارف قزوینی را حفظ و احیا کرد.

 


این مصیبت را به جامعه موسیقی کشور تسلیت می‌گویم و برای هنرمند برجسته از درگاه خداوند سبحان علو درجات و برای بازماندگان او صبر و سلامتی مسئلت دارم. روحش شاد و یادش گرامی باد.»

مقالات دیگر: آموزش تار شهرک گلستان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۵:۳۱ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

مروری بر خودتحریمی‌های جریان غربگرا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰

مروری بر خودتحریمی‌های جریان غربگرا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات 1400

حوزه/ عدم اهتمام دولتمردان نسبت به رونق دهی به تولید کشور در حوزه پیشران‌های اقتصادی (نظیر بخش مسکن، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و نظایر آن) که در کوتاه‌مدت می‌تواند میلیون‌ها شغل ایجاد کند و رکود تورمی را مهار نماید.

 


به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام رضایی از پژوهشگران حوزه علمیه اصفهان طی یادداشتی مروری بر خودتحریمی‌های جریان غربگرا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ داشته است که بدین شرح است:

 


    

 


الف. سردمداران جریان غیرانقلابی در طول ۸ سال گذشته تلاش داشتند تا با لاپوشانی کم‌کاری‌ها و با کتمان سوء مدیریت خود در عرصه داخلی،  تمام نابسامانیهای اقتصادی را بر گردن تحریمهای ظالمانه آمریکا انداخته ، با بزرگنمایی تحریم و ضریب دادن به آن،  خود را از تیغ تیز نقد افکار عمومی خلاصی بخشند.

 


اکنون که در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ به سر میبریم، طیف مزبور تلاش دارد با توسل به مذاکرات وین، اقدام به تنفس مصنوعی دادن به جنازه متعفن برجام کرده، باز هم نوک پیکان مشکلات را به خارج از مرزهای ایران حواله داده، و این بار در وین آلمان به دنبال کلید حل مشکلات اقتصادی بگردد.

 


 فهرستی طولانی از بی‌عملی و سوءمدیریت‌ لیبرال‌های ایرانی و اشرافیت مدعی اعتدال و اصلاحات را می‌توان برشمرد که هیچ ربط و نسبتی با مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا نداشته، و ثابت میکند که ریشه حقیقی نابسامانی های اقتصادی کشور همین خودتحریمی‌ها و خیانت (آگاهانه یا ناآگاهانه) برخی مدیران ناکارآمد، نفوذزده، منفعت طلب، رانت خوار، حقوق نجومی بگیر، برجام زده و بیگانه از روحیه جهادی است. دانستن این موارد بطور ویژه در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ بر هر شهروند ایرانی ضروری می‌نمایاند.

 


    

 


ب. نمونه هایی از این دست بی تدبیری‌ها و خود تحریمی‌های داخلی که نتیجه ضعف عملکرد مدیران دولتی است را در زیر مشاهده فرمائید تا با بصیرت و آگاهی بیشتری در پای صندوق های رای حاضر شوید و بدانید که چرا باید کاندیدای جریان انقلابی را بر کاندیدای جریان غیرانقلابی ترجیح داد.

 


      

 


۱. عدم اهتمام دولتمردان نسبت به رونق دهی به تولید کشور در حوزه پیشران‌های اقتصادی (نظیر بخش مسکن، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و نظایر آن) که در کوتاه‌مدت می‌تواند میلیون‌ها شغل ایجاد کند و رکود تورمی را مهار نماید.

 


   

 


۲.  اصرار بر تحمیل رکود به بخش مسکن به مدت حداقل پنج سال بویژه در زمان مدیریت جناب آقای آخوندی؛ در حالی که اهتمام به این بخش می‌توانست ضمن مهار نقدینگی سرگردان، چرخ اقتصادی حدود هزار شاخه صنعت را به گردش درآورده، در تیراژ میلیونی اشتغال آفرینی کرده، و در کنار تامین نیاز ضروری مردم، ترمز تورم را کشیده و بیکاری را کم‌رنگ نماید.

 


    

 


۳.کوتاهی دولت در اصلاح نظام بانکی، پولی و مالی تورم‌ساز؛ سوءمدیریت در حوزه نقدینگی و رساندن آن از ۴۳۰ هزار میلیارد به رقم افسانه‌ای سه هزار هزار میلیارد تومان!

 


    

 


۴. واگذاشتن امنیت کسب و کار و تولید، در معرض تاخت و تاز دلالان، سفته بازان، واردکنندگان اجناس لوکس تشریفاتی، قاچاقچیان و فرصت طلبان نفوذی

 


     

 


۵. کوتاهی و عدم قاطعیت در مقابل اقتصاد زیرزمینی چند صد هزار میلیاردی و فرار مالیاتی حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومانی.

 


     

 


۶. فرار دولتمردان از شفافیت و حذف سامانه‌های شفافیت‌ساز مانند «ایران‌کد و شبنم» که مسیر قاچاق به داخل و خارج را می‌بست و می‌توانست صدها هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به ارمغان داشته باشد. جالب اینجاست که بعد از حدود هفت سال سیر غلط، در اواخر سال گذشته میگفتند می‌خواهیم در مورخ ۹/۹/۹۹ از سامانه جامع تجارت رونمایی کنیم!

 


    

 


۷. اهمال در کنترل قاچاق و واردات بی‌رویه، موجب گردید که ده‌ها میلیارد دلار درآمد ارزی کشور به هدر رفته، و بطور غیر مستقیم موجب از بین رفتن صدها هزار فرصت شغلی گردد.

 


    

 


۸. اقدام دولت در حذف کارت سوخت تا حدود دو سال پیش، که موجب قاچاق ۱۴۴ هزار میلیارد تومانی سوخت در طول چهار سال و سپس تحمیل بحران امنیتی به کشور در آبان ۹۸ گردید.

 


    

 


۹. واگذاری برخی مناصب مهم دولتی بدون رعایت شایستگی به نورچشمی‌ها و اطرافیان فعال در ستادهای انتخاباتی

 


    

 


۱۰.  فساد ده‌ها هزار میلیارد تومانی در واگذاری برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها به آقازاده ها و وابستگان حزبی و حامیان تبلیغاتی ، تحت عنوان فریبکارانه "خصوصی سازی" (نظیر کشت‌وصنعت مغان، نیشکر هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز، هپکو اراک، آلومینیوم المهدی، پالایشگاه کرمانشاه و...).

 


   

 


۱۱. ده‌ها هزار میلیارد تومان اختلاس (به قول خودشان: عدم بازپرداخت بدهی‌های کلان) در برخی بانک‌ها، صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی و...

 


    

 


۱۲. ناکارآمدی و بی‌ثباتی مدیریتی مانند پنج ماه بی‌وزیر گذاشتن وزارت راهبردی صمت، یا بی‌سفیر گذاشتن سفارت ایران در چین.

 


    

 


۱۳. تعطیلی دیپلماسی اقتصادی نسبت به برخی کشورها و مناطق دنیا.

 


     

 


۱۴. بی‌سر و سامانی شرکت‌های دولتی (و بعضا زیان‌ده) که ۷۵ درصد کل بودجه را به خود اختصاص داده‌اند اما کمترین بازدهی و بیشترین هدررفت بودجه‌ای را دارند.

 


    

 


۱۵. انحراف ۶۸ درصدی از احکام بودجه و اجرا نکردن ۱۸ درصد دیگر ؛ همچنین انحراف ۷۴ درصدی از اهداف خصوصی‌سازی حداقل به میزان ۱۱هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان (بنابر گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات).

 


    

 


۱۶. پول پاشی و حراج ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی در کمتر از دو ماه.

 


    

 


۱۷. قبول و اجرای مخفیانه ۳۷ خواسته FATF که به لو رفتن برخی مجاری دور زدن تحریم و انسداد آنها منتهی شد.

 


مقالات دیگر: سمساری مشیریه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۰:۵۱ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی مشهد

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی مشهد/ یک رستوران‌دار: بر سر دوراهی مانده‌ایم ؛ بمانیم یا ببندیم

رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند گفت: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.

 


به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، به دلیل شیوع ویروس کرونا و بر اساس تصمیم ستاد ملی در ۱۰ ماه گذشته تمامی تالارهای پذیرایی کشور به‌صورت صددرصدی تعطیل بودند.همین امر باعث شد بسیاری از کارگران این بخش اخراج و صاحبان تالارها یا ورشکست شوند و یا در شرایط مالی بسیار سختی قرار گیرند.

 


اگرچه بازگشایی مشروط آنها و صدور مجوز پذیرایی از میهمان‌ها  با ظرفیت کنترل‌شده و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی   خبر خوبی برای صاحبان این شغل است اما به گفته آن‌قدر مشکلات بر روی‌هم انباشت شده که این اتفاق خوب خیلی به چشم نمی‌آید.

 


بر سر دوراهی مانده‌ایم

 


حسین حقیقت مدیر یکی از تالارهای پذیرایی در مشهد به ایلنا گفت: برفرض که ما دوباره ده‌ها کارگر را سرکار آوردیم و نسبت به خریداری مواد اولیه و پر کردن یخچال‌ها اقدام کردیم ولی چه تضمینی وجود دارد که یک ماه دیگر وضعیت مشهد قرمز نشود و دوباره رأی به تعطیلی تالارها ندهند.

 


او عنوان می کند: از طرفی کرونا هنوز بسیاری از مردم را ترسانده و خیلی از افراد  حاضر نیستند در اماکن عمومی حاضر شوند، زیرا بعید می‌دانم تالارها مانند گذشته با استقبال مردم روبرو شود.همین موضوع  ما را بر سر دوراهی گذاشته که آیا دوباره آنها را راه‌اندازی کنیم یا خیر.

 


او بابیان اینکه هزینه‌های نگهداری تالارها و پرداخت حقوق نگهبانان یکی دیگر از مشکلات این صنف در ایام کرونایی بود افزود: تعداد زیادی از تالار‌داران به دلیل عدم توانایی مالی و نداشتن درآمد خواستار فسخ قرارداد هستند اما صاحبان ملک  قبول نمی‌کنند.

 


امید رضوی متصدی یکی از باغ تالار های طرقبه شاندیز با بیان اینکه تعداد زیادی از نیروهای شاغل در تالار به دلیل تعطیلی و عدم برگزاری مراسم تعدیل شدند می‌افزاید: تالار دارها به دلیل پرداخت هزینه‌ها  مجبور به فروش خودرو و منازل خود شدند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

 


او بیان می‌کند: نزدیک یکسال  است که کار نکردیم،   ماشین زیر پایمان را برای مخارج زندگی فروختیم اما نه تنها هیچ کمکی به ما نشد بلکه هرروز از طرف دولت و دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه بانک‌ها بابت بدهی‌های به تعویق افتاده نامه‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنیم.

 


منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس نمی‌دهد

 


رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد نیز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته در پی ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیل شدن اجباری صنوف، تالارهای پذیرایی نیز تعطیل شدند که تعطیلی تا دی‌ماه امسال به‌طور پیوسته ادامه داشت.

 


ابراهیم حقیقی بابیان اینکه هر یک از تالارهای پذیرایی ۱۰ تا ۳۰ نفر کارگر و نیروی انسانی دارد که با احتساب افراد خانواده‌های آنان بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر از یک تالار ارتزاق می‌کنند ادامه داد: متأسفانه در ایام شیوع کرونا علاوه بربسته شدن برخی تالارها و بیکار شدن تعدادی از کارگران، تعداد زیادی از تالارها به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند.

 


حقیقی بابیان اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند بیان کرد: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.

 


او اظهار کرد: این در حالی است که متأسفانه به علت ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ الی ۴ صبح مشکل‌ساز است و فکر نمی‌کنم صاحبان مجالس و مهمانان از این موضوع استقبال کنند و مجالس خود را برگزار کنند.‌

 


او  بابیان اینکه هیچ صاحب‌مجلسی حاضر به برپایی میهمانی خود در زمان صبح نیست و معمولاً مجالس از ساعت ۷ عصر به بعد برگزار می‌شود افزود:  این موضوع هیچ کمکی به جبران خسارت‌ تالارها نمی‌کند و تاکنون نیز هیچ استقبالی از این بازگشایی نشده  و از طرفی صاحبان تالارها هنوز برای خرید اجناس موردنیاز مرددند.

 


 محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی

 


رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز بابیان اینکه  در حال حاضر  مشهد و ۱۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند اظهار کرد: وضعیت آبی کم‌خطرتر از زرد است و طبق دستورالعمل‌های کرونایی در شرایط زرد فعالیت مشاغل رسته‌های یک، ۲ و سه بلامانع است.

 


محمد باباخانی اظهار کرد: تالارهای پذیرایی در گروه مشاغل سطح سه قرار دارند که از زمان شیوع کرونا تاکنون جز برای‌ مدت کوتاهی اجازه فعالیت نداشتند.

 


او گفت:  طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تالارهای پذیرایی و عروسی در شرایط زرد امکان فعالیت دارند ولی بحث منع تردد شبانه وجود دارد که امکان فعالیت به تالارهای پذیرایی را نمی‌دهد.

 


باباخانی افزود: از سوی دیگر با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا و قرار گرفتن شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت آبی و زرد، تمام مشاغل به‌جز مشاغل سطح چهار اجازه فعالیت دارند اما مسئله منع تردد شبانه برقرار است و امکان فعالیت تالارها در این شرایط وجود نخواهد داشت.

 


گزارش: محمدعلی میرشکار

 


مقالات دیگر: تشریفات مجالس شمال تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۴:۱۸ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

جایگاه برجسته قالیچه بلوچی خراسان در جهان

جایگاه برجسته قالیچه بلوچی خراسان در جهان

جایگاه برجسته قالیچه بلوچی خراسان در جهان 

ایسنا/خراسان رضوی عضو انجمن فرش ایران گفت: نام قالیچه‌های بلوچی خراسان در جایگاه جهانی فرش همواره درخشیده است.

 


عبدالله احراری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جایگاه و اهمیت قالیچه‌های بلوچی خراسان اظهار کرد: قالیچه بلوچی عنوانی است که به دست‌بافته‌های اقوام هفت گانه‌ای اقتباس می‌شود که حوزه‌ جغرافیایی تولید کننده آن را می‌توان سمت خواف، سرخس، طبس، فردوس، کوه سرخ، کاشمر، باخرز، تایباد و تمامی مناطق صالح‌آباد و  تربت‌جام دانست.

 


وی ادامه داد: اگرچه عنوان بلوچی به این قالیچه‌های زیبا داده شده، اما توسط هفت قوم مختلف اعم از سیستانی، بلوچ، ترک، ترکمن، فارس و تیموری بافته و روانه بازار می‌شوند.

 


عضو انجمن فرش ایران در خصوص ابعاد قالیچه بلوچی اضافه کرد: اندازه این دست‌بافته‌ها کوچک است و دراقع  بزرگ‌ترین سایز آن‌ها قالیچه بوده و باقی به صورت پادری، جاقاشقی، جامتکایی بالشت و حتی لحاف بافته می‌شوند و این کار در حال حاضر نیز کم و بیش ادامه دارد.                          

 


احراری در مورد رنگ این قالیچه‌ها بیان کرد: می‌توان این نوع قالیچه‌ها را در هفت رنگ دید اما معمولا بیشتر از پنج رنگ در بافت آن‌ها استفاده نمی‌شود. باید گفت که شمایل کلی قالیچه‌ها تیره بوده و عمده رنگ‌های مورد استفاده لاکی، سرمه‌ای، مشکی است که کمی نارنجی و سفید نیز در رنگ‌بندی آن‌ها به چشم می‌خورد. در قدیم رنگ‌ها با استفاده از مواد طبیعی ساخته می‌شده و در حال حاضر نیز بافندگانی که به اصالت توجه دارند از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند، اما در بیشتر مناطق از رنگ شیمیایی استفاده می‌شود.

 


وی گفت: معمولا لگار این قالیچه‌ها با موی بز بافته می‌شود و دلیل آن هم خاصیت ضد حشرات گزنده‌ای است که در آن وجود دارد و همچنین از نزدیک شدن عقرب و رتیل به قالیچه جلوگیری می‌کند.

 


عضو انجمن فرش ایران در خصوص طرح‌های استفاده شده در این قالیچه‌ها تشریح کرد: اغلب طرح‌های مورد استفاده در این قالیچه هندسی بوده و عشایر و اقوامی که سنی مذهب هستند بیشتر از نمادهای شاخ، گوش، برگ بیدی نماد درختان مختلف، نماد پرندگان مختلف و نگاره‌های مرغی که معمولا نماد آب و باران‌خواهی هستند، استفاده می‌کنند؛ اما اقوام شیعی مذهب همچون بهلولی‌ها که در قائنات و در حوالی باخرز زندگی می‌کنند از نگاره‌های لیلی و مجنون استفاده می‌کنند و یا نگاره‌های خشایارشاهی در قالیچه‌های این اقوام دیده می‌شود.

 


احراری خاطرنشان کرد: بازار این قالیچه بیشتر در کشورهای اروپایی است و بیشتر به لحاظ قیمت مناسبی که دارد و نقوش قالیچه‌ها که نماد فرهنگ و اجتماع این قوم است، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

 


وی به کمرنگ شدن تولید این قالیچه‌ها و کاهش تعداد بافندگان آن اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل این اتفاقات روی آوردن بافندگان این اقوام به سمت تابلو فرش و استفاده از نقوشی که متعلق به فرهنگ این اقوام نبوده، است. گفتنی است که این عمل توسط تجاری صورت می‌گیرد که از مناطق دیگر می‌آیند و به دلیل بالا رفتن دستمزد بافندگان مناطق خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مقالات دیگر: خریدار فرش


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۷:۴۶ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

رکود در صنعت فرش دستباف| ‌فرش‌هایی که این روزها در کنج پستوها خاک می‌خورد

رکود در صنعت فرش دستباف| ‌فرش‌هایی که این روزها در کنج پستوها خاک می‌خورد / رقبا بازار فرش را از ایران ربودند

 


گروه استان‌ها ـ فرش دستباف خراسان جنوبی که روزگاری در آن سوی مرزها مشتری های پر وپاقرصی داشت، حال در این روزهای کرونایی حال ناخوشی دارد و کشورهای دیگر بازار رقابت را از ایران ربوده اند و فرش این منطقه و حتی فرش ایران روزهای خوشی ندارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند‌، به سراغ هرکدامشان که می‌روی حال و روز خوشی ندارند، دست‌های پر آبله و ترک خورده را نشان می‌دهند، دست‌هایی که در روزهای کرونایی بیشتر به سمت دار قالی و قالی بافی رفته است اما مزدش را دریافت نمی‌کند، چرا که در این روزهای کرونایی فرش‌های خوش رنگ و نقش دستباف که روزی آن سوی مرزها برایش سر و دست می‌شکستند امروز در کنج پستوی انبارها خاک می‌خورد و مشتری خوبی ندارد.

 


تنها دلالان هستند که با اندک قیمتی فرش را کاسب شده و راهی می‌شوند، در حالی که نبود بیمه درد مشترک بیشتر قالی بافان در خراسان جنوبی است دردی که سال‌های سال با آن دست و پنجه نرم کردند و با وجود انواع دردها و رنج‌ها اما همچنان در انتظار روزهای خوش برای این حرفه هستند.

 


اما دردشان تنها این نیست چرا که بازاریابی محصولات،گرانی مواد اولیهو رونق نداشتن فرش دستباف در این روزها هم بر گنجینه دردهایشان افزوده است.

 


 سابقه قالیبافی خراسان جنوبی به 600 سال قبل بر می گردد 

 


بدون شک سابقه قالیبافی در خراسان جنوبی، به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد و مکان‌های قالیبافی از زمان حکومت شاهرخ میرزا به حدود 600 سال پیش برمی‌گردد و رج به رج و نقشه به نقشه در این 600 سال گذشت تا به امروز رسیده است.

 


روزگاری فرش‌های این دیار بر سر زبان‌ها بود اما امروز حال و روز خوشی ندارند، دلشان از کرونا، تحریم‌ها و دلالان سخت گرفته است، هنر سر انگشتانشان در زیرزمین‌ها و انبارها خاک می‌خورد، هنری که در چند سال اخیر در بازارهای آمریکا و اروپا برایش سر و دست می شکستند، حال تنفس مصنوعی می خواهد.

 


اگر در چند سال گذشته گذرتان به برخی از روستاهای خراسان جنوبی به ویژه بخش مود و قهستان می افتاد صدای دل نشینی از کوچه کوچه‌های روستا به گوش می‌رسید صدایی که حکایت از تولید و آوای خوش زندگی داشت.

 


6 قرن است که هنرمندان خراسان جنوبی با هنر دیرینه فرش خو گرفته اند وبر تاروپود آن گره عشق می‌زنند، هنری که سینه به سینه تا به امروز ادامه یافته است، ارثی که نتیجه سرپنجه زنان  ومردان هنرمندی است که با آن نقش‌هایی از ریز ماهی گرفته تا لچک، ترنج و خشتی را بر تاروپود فرش می‌زنند تا چشم مردمانی را از خارج مرزهای این دیار به خود خیره کنند و آنها انگشت حیرت از این هنر ارزشمند را بر دهن گیرند.

 


 درآمدی چندانی نصیب قالی باف نمی شود 

بیشتر بخوانید:

قالیشویی سبلان

همه چیز درباره دندان مصنوعی

هرچند زمانی که این هنر در اوج بود بیشتر روستاییان خراسان جنوبی در کنار کار کشاورزی و دامداری از این طریق هم امرار معاش می کردند و برخی هم تنها به همین شغل اشتغال داشتند اما در چند سالی که رکود بر بازار فرش حاکم شده تعداد زیادی از روستاییان دیگر پشت دارهای قالی نمی‌نشینند زیرا درآمد چندانی از این راه نصیب آن‌ها نمی‌شود.

 


با  رکودی که بربازار فرش جهان و کشور و به تبع آن خراسان جنوبی حاکم است در حال حاضر شاهد رونق آنچنانی در این صنعت نیستیم.

روزگاری نه چندان دور هنر خراسان‌جنوبی با نام هنرهای اصیلی چون فرش قهستان و فرش مود همراه بوده است و تا همین امروز نیز یکی از افتخارات استان در حوزه هنر آوازه جهانی فرش دستباف دیار خاوران است، اما تنها افتخار کردن به آنچه داشته‌ایم برای آینده کفایت نمی‌کند بلکه اگر می‌خواهیم در سال‌های آتی نیز همچنان بر هنر هنرمندان خراسان‌جنوبی در حوزه قالی و قالیچه و فرش ببالیم باید جویای مشکلات کسانی باشیم که با دستان پر توان خود بر تار و پود فرش نقش می‌زنند.

 


شاید وقت آن رسیده که فرش دستبافت استان هم همچون مسائلی مانند اشتغال، بی‌آبی و دیگر معضلات استانی جزو اولویت‌ها قرار گیرد پیش از آن‌که صدای بافتن آن برای همیشه به خاموشی سپرده شود.

 


 حال ناخوش فرش دستباف  

 


اکنون حال فرش دستباف خوب نیست، گویا افزایش تولید و کاهش تقاضا مشکلات دیگری را برای این روزهای کرونایی قالی بافان رقم زده است.

 


یکی از بافندگان فرش و تابلو فرش‌های دستباف در خراسان جنوبی نیز می گوید: طرح ریزه ماهی فرش خراسان جنوبی در دنیا حرف اول را می‌زند اما به آن توجهی نمی‌شود.

 


ملکی با بیان اینکه باید این هنر اصیل استان را به نسل‌های بعدی آموزش دهیم تا به فراموشی سپرده نشود، افزود: رونق دادن به این هنر هزینه‌های سنگینی ندارد و هر هنرمند با داشتن یک دار قالی در خانه هم می‌تواند فعالیت کند اما متاسفانه از سوی مسئولان توجهی به این رشته نمی‌شود.

 


وی بیمه را یکی از مشکلات اصلی در این حوزه عنوان کرد و افزود: متاسفانه چندین سال است که سهمیه برای بیمه قالیبافان در استان نداریم و  برای بافندگان قالی مزایای زیادی وجود ندارد ودرآمد آنها از این شغل پایین است که مسئولان باید به وضع اقتصادی افرادی که صنایع دستی را احیا می‌کنند رسیدگی کنند.

 


این بافنده فرش دستباف در استان ادامه داد: قالی‌ بافی مشکلات جسمی و بیماری‌هایی از درد دست و ضعیف شدن چشم، تا کمردرد و آرتروز را برای بیشتر فعالان در این کار به همراه دارد، بافنده فرش ادعای زیادی ندارد اما به او توجهی نمی‌شود،اگر به دنبال اشتغال برای جوانان هستیم این هنر در خراسان‌جنوبی می توانست برای ورود بسیاری از جوانان مطلوب باشد. 

 


 نبود صادرات و رکود بازار سبب انبار این هنر زیبا شد   

 


دیگر بافنده فرش دستباف در قهستان هم معتقد است که هنوز هم افرادی هستند که به دلیل نبود شغل دیگر با دستمزدهای کم قالی می بافند اما فرش‌هایی که در سال‌های گذشته بافته ایم هنوز بر روی دستانمان مانده است چرا که نبود صادرات و رکود بازار این هنر زیبا جایش در  انبار شده است.  

 


اکبری با بیان اینکه نسل جوان در این صنعت فعالیت ندارند و بیشتر بافندگان را افراد مسن تشکیل می‌دهند، افزود: روزهایی را سپری می‌کنیم که بافندگان فرش دستباف با کمترین درآمد، دارهای قالی را سر پا دارند در حالی که درآمدشان بسیار ناچیز است. 

 


به گفته وی فرش‌های تولیدی در بیشتر روستاها روی دستشان مانده است و با کمترین قیمت توسط دلالان خریداری می‌شود.

 


اما آنچه در این میان مطرح است اینکه وجود موانعی اعم از تحریم‌ها و قوانین داخلی مانند پیمان سپاری از یک سو و پا گذاشتن کرونا بر فرش استان از سویی دیگر بافندگان را در مضیقه قرار داده و امیدشان را برای ادامه کار کم رنگ کرده است.

 


 چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش 

 


بازار همچنان کساد است و چندان معامله‌ای انجام نمی‌شود، چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش یکی از بهترین هنرهای دستی مردان و زنان این دیار است. روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شود و قالی‌بافی منطقه مانند گذشته رنگ به خود نمی‌گیرد و آنچه از دارها باقی مانده فقط برای گذران زندگی برخی روستاییان است.

 


رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند و در خراسان جنوبی بیش از 50 هزار بافنده تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت دارد که در حال حاضر کمتر از چهار هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

 


 توان تولید در هر مقدار که بازار طلب کند داریم 

 


محمد کامیابی مسک افزود:‌ به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغالزایی در خراسان جنوبی، تقریبا در تمامی روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما توان تولید در هر مقدار هم که بازار طلبد کند داریم فقط باید با آموزش و ساماندهی بافندگان

تولید فرش دستباف را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

 


وی با بیان اینکه براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند، بیان کرد: هرچند این افزایش تولید فرش در وضعیت رکود بازار فروش، دغدغه بزرگی است چرا که آفت و رکود بر بازار فرش افزوده می.شود و تولید بسیار بالاتر از مصرف و صادرات است و اینها به ضرر بافنده است.

 


رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گشته 190 هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید شد که از نظر متراژ 10 درصد و از نظر ارزش 30 درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است گفت: علت افزایش تولید فرش در استان شیوع کرونا است چرا که براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند.

 


کامیابی مسک افزود: آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده و سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد فرش تولیدی استان صادر شده است، مابقی در داخل کشور به فروش رسید یا روی دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقی مانده است و به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در 50 سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده است که فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورمان در بازارهای جهانی شود.

 


 شناسایی بازارهای خارجی جدید 

 


وی تصریح کرد: همچنین ما در خراسان جنوبی طراح فرش نداریم و بافندگان همچون قدیم ذهنی می‌بافند و تنها 10 درصد تولیدات ما، به روز است و تحریم‌ها سبب شده تا فرش دیگر کشورها از جمله هند و پاکستان جایگزین فرش کشور ما در بازارهای جهانی شود.

 


وی که معتقد است دولت باید بازارهای خارجی جدیدی را برای عرضه فرش شناسایی کند تا فروش فرش رونق گیرد  به تحریم‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: پیش از این، صادرات فرش دستباف ایران و همچنین خراسان جنوبی چنان رونقی و نام و نشانی داشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۲:۵۵ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

آیا حافظه بشری از تاریخ و علاقه به تاریخ اشباع خواهد شد؟

بشر پیشتر، آنچنان که امروز، علاقه‌ای به تاریخ نداشت. اشیا و باور‌های گذشتگان چنان که امروزه جاذبه‌های موزه‌ای پیدا کرده اند، ارجمند، ممتاز و قیمتی نبودند. سمساری‌ها محل آمد‌وشد فقرا بود، نه فرهنگیان و عتیقه بازها. زندگی در لحظه جاری بود مگر اندکی فخرفروشی در چند نسل از آبا و اجداد متاخر، نه دورتر.

شعار سال : سعید فلاح‌فر، دکترا پژوهش هنر در یادداشتی نوشت: بشر پیشتر، آنچنان که امروز، علاقه‌ای به تاریخ نداشت. اشیا و باورهای گذشتگان چنان که امروزه جاذبه‌های موزه ای پیدا کرده اند، ارجمند، ممتاز و قیمتی نبودند. سمساری‌ها محل آمد‌وشد فقرا بود، نه فرهنگیان و عتیقه بازها. زندگی در لحظه جاری بود مگر اندکی فخرفروشی در چند نسل از آبا و اجداد متاخر، نه دورتر. گذشته کهنه‌ای بود برای پشت سر گذاشتن و البته غیرقابل استفاده. زمان و فرسودگی چیزی را قیمتی‌تر از آن که بود نمی کرد. پتینه‌کاری هم معنا و جاذبه‌ای نداشت. اما در دهه‌های اخیر، خصوصا بعد از تحولات فکری و اجتماعی ناشی از جنگ جهانی دوم، بشر به ماترک گذشته و گذشتگان به عنوان میراث فرهنگی بی نظیر و تکرار نشدنی نگاه کرد. «تاریخ آگاهی» را لازمه تدوام پیش رونده زندگی می‌دانست.

 


به میراث گذشتگان افتخارآمیز نگاه کرد، گاهی بیش از آنچه لازمه تجربه و عبرت کاربردی باشد. مشاغل، دانش، نهادها و قوانین حفاظت از تاریخ و فرهنگ موروثی و اشیاء و ابنیه تاریخی شکل گرفتند و جهان برای آنچه وظیفه‌ای انسانی و مهم می‌پنداشت، متحد شد. جهانگردی مبتنی بر بازدید از یادگارهای تاریخی به همه طبقات اجتماعی سرایت کرد. حتی در این اصالت نوظهور، آن‌چنان افراط شد که بازار جعلیات هم رونق گرفت. عده ای کاسب تاریخ و گذشته شدند. عده‌ای برای خانواده کوچک خود هم میراث ساختگی خریدند. کشورها و دولت ها برای گذشته پروری، تا حد افسانه سرایی به رقابت مشغول شدند. موزه ها با تنوع موضوعی فراوان به مهمترین پایگاه های فرهنگی شهرها تبدیل شدند. در این رهگذر؛ باندهای بزرگ تجاری و مافیایی، تجارت های تازه ای آغاز کردند.

 


اما آیا این رویه برای همیشه باقی خواهد ماند؟ آیا برای نسل های آتی هم مثل این نسل، شکل گذشته یک شهر و معماری های خارج از گردونه ی روز آن اهمیت خواهد داشت؟ آیا قدمت یک تابلوی نقاشی یا کاسه و کوزه و اسلحه قدیمی، عامل ارزش بیشتر مالی شیء و اثر خواهد شد؟ آیا آیندگان حاضر می‌شوند بخشی از رفاه و راحتی زندگی و ذهن خود را به خاطر خرید یا حفظ یک اثر تاریخی به زعم ایشان ناکارآمد، مصرف و قربانی کنند؟ آیا در مقابل آنچه هستند یا باید باشند، به گذشته و درازای تاریخی خود ارج می نهند؟ آیا سرعت تحولات تاریخی، با انگیزه و امکان صیانت و حفظ همه مقاطع این تحولات تناسبی خواهد داشت؟ آیا موزه‌ها در نگهداری از آثار امروزین، به عنوان گذشته‌ای برای فردا، اهتمام خواهند کرد؟ آیا نیروهای خلاق اجتماعی آینده، باور دارند برای زندگی روز یا طراحی معماری کاربردی، ساخت اسباب زندگی روزمره یا جهان بینی روز، به سوابق چندهزار ساله نیازی هست؟ مثلا ساخت یک ابزار الکترونیکی پیشرفته چه لزومی به دانش و تجربه ناقص چند قرن پیش دارد؟ آیا در قرون بعدی همچنان حفاظت از تاریخ، پدیده‌ای مترقی و خردورزانه شمرده می‌شود؟ آیا کنجکاوی برای آگاهی از گذشته در نسل های بعدی هم به قوت اکنون باقی می ماند؟ تاریخ و دستاوردهای تاریخ برای آیندگان چه تعریفی می تواند داشته باشد؟ آیا آیندگان زحمات حفاظتگران امروزی را محترم می شمارند و یا آن را کاری عبث، خرافه آمیز، متعصبانه، از سر کهنگی و دور از عقلانیت می دانند؟ آیا رفتارهای احتمالا اغراق آمیز امروز، موجب روی گردانی و تنفر آیندگان خواهد شد؟

 


بسیاری از ارزش‌ها به مرور زمان و همراه با تحولات اجتماعی و فکری تغییر ماهیت داده‌اند و چه بسا به یک ضدارزش تبدیل شده‌اند. آیا توجه و گرایش به حفظ تاریخ به تدریج مشمول چنین سرنوشتی خواهد شد؟ آیا بشر دوباره به روزمرگی پیشین خود و فرایند نوین تاریخ گریزی باز می‌گردد؟ آیا حافظه بشری از تاریخ و علاقه به تاریخ اشباع خواهد شد؟ آیا مدرنیسم و پس از آن، بازتعریف خواهد شد؟

 


علی‌رغم تایید و تاکید همه اهل فن و اتفاق نظر احتمالی فرهنگیان، به نظر می رسد که نشانه های موجود تردیدهایی جدی برای پاسخ صریح این سئوال ایجاد کرده‌اند. اگر به آینده (همچنان که به گذشته علاقه مندیم) اعتقاد داشته باشیم، وقت آن رسیده تا به این سئوالات و نشانه‌های تردید، دور از تعصب، پیش فرض‌ها و پاسخ‌های بدیهی امروزی فکر کنیم. پیش از آن که ناگهان دچار وضعیتی دور از ذهن شده باشیم.

مقالات دیگر: سمساری مرزداران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۷:۲۷ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

دستگیری خریدار فرش های نفیس با چک های جعلی در کرج

دستگیری خریدار فرش های نفیس با چک های جعلی در کرج

رئیس پلیس آگاهی البرز گفت: افرادی که با چک‌های جعلی اقدام به خرید فرش و تابلو فرش‌های نفیس از تعدادی فرش فروشی در قم کرده بودند، دستگیر شدند.

 

 

 

 


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز البرز، سرهنگ محمد نادربیگی، رئیس پلیس آگاهی البرز گفت: در پی دریافت یک فقره نیابت قضایی از استان قم مبنی بر کلاهبرداری از مغازه‌های فرش فروشی در شهر قم پیگیری موضوع و شناسایی افراد کلاهبردار در دستور کار اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان البرز قرار گرفت.

 


وی در خصوص جزئیات کلاهبرداری‌های انجام شده، افزود: افرادی در پوشش خریدار فرش و تابلو فرش‌های نفیس به مغازه‌های فرش فروشی در سطح شهر قم مراجعه و اقدام به خرید تعداد زیادی فرش‌ها و تابلو فرش‌های نفیس و ابریشمی با ارائه چک‌های تقلبی می‌کردند.

 


رئیس پلیس آگاهی استان البرز گفت: تحقیقات اولیه توسط کارآگاهان پلیس آگاهی قم در حال انجام بود که بنا به اظهارات تعدادی از شکات که متوجه شده بودند فرش‌های آن‌ها در سایت خرید و فروش کالا برای فروش عرضه شده است با هماهنگی‌های انجام شده با فروشنده قرار گذاشته شد و خریدار برای تحویل فرش‌ها آدرس مکانی در شهر کرج را داد.

 


وی افزود: بنابراین پلیس آگاهی استان البرز با دریافت نیابت قضایی تحقیقات را در این خصوص آغاز و با بررسی سایت‌های خرید و فروش کالا و بر اساس اظهارات مال باختگان و با انجام اقدامات گسترده پلیسی سرنخی از متهمان را در منطقه رجایی شهر کرج کشف کردند.

 


سرهنگ نادربیگی گفت: کارآگاهان به محل مورد نظر اعزام شدند و پس از چندین ساعت تحت نظر قرار دادن مخفیگاه متهمان، در یک عملیات غافلگیرانه ۳ نفراز آن‌ها را دستگیر و دربازرسی از آن جا تعداد ۸ تخته فرش ابریشمی کشف کردند.

 


وی افزود: متهمان ضمن اعتراف به جرم خود مبنی بر خرید فرش و تابلو فرش‌های نفیس با استفاده از چک جعلی اذعان داشتند که فرش‌ها را برای خرید در سایت‌های رسمی خرید و فروش کالا می گذاشته اند و تعدادی را نیز به تهران منتقل و داخل یک انباری مخفی کرده اند.

 


رئیس پلیس آگاهی استان البرز با بیان این که بر اساس نظر کارشناسان ارزش اموال کشف شده ۲۱۵ میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: متهمان برای ادامه تحقیقات به پلیس آگاهی استان قم منتقل شدند.

 


مقالات دیگر: سمساری باغ فیض


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۷:۵۳ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)