onlinetabliq onlinetabliq .

onlinetabliq

تای‌چی می‌تواند به همان اندازه ورزش‌های هوازی دور کمرتان را کوچک کند

یافته‌های جدید نشان می‌دهد انجام تمرینات ریتمیک و مراقبه‌ای «تای‌چی» می‌تواند به همان اندازه ورزش‌ هوازی و تمرین‌های قدرتی به سودمندی‌های بهداشتی مانند کاهش اندازه دور کمر و کاهش میزان کلسترول خون بینجامد.

Tai Chiبه گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌امدی نتایج یک کارآزمایی کنترل‌شده تصادفی شده که اخیرا در ژورنال «سالنامه‌های پزشکی داخلی» منتشر شده است، نشان می‌دهد افرادی که انجام دادن برخی از انواع ورزش هوازی برایشان مشکل است، ممکن است سودمندی‌های مشابهی را از تای‌چی به دست آورند.

مقالات بیشتر:باشگاه ورزشی بانوان پونک

کارشناسان می‌گویند بسیار از افراد دچار آرتروز یا کمردرد هستند و انجام ورزش هوازی می‌تواند برایشان مشکل باشد و مزیت ورزش‌هایی مانند تای‌چی و یوگا این است که ورزش‌های به اصطلاح «کم‌شدت» (low-impact) هستند، بنابراین برای افرادی که نمی‌توانند بدوند یا به استخر برای شنا کردن دسترسی ندارند، گزینه مناسبی هستند.

در این بررسی حدود ۵۵۰ نفر بزرگسال ۵۰ ساله و بالاتر در هنگ‌کنگ به طور اتفاقی به سه گروه ورزش تای‌چی، ورزش هوازی با تمرین‌های قدرتی یا بدون برنامه ورزشی برای ۱۲ هفته تقسیم شدند.  دور کمر همه این افراد در مردان بالای ۹۰ سانتی‌متر و در زنان بالای ۸۰ سانتی‌متر بود.

پژوهشگران تغییرات دور کمر، میزان کلسترول خون و وزن این افراد را برای حدود ۹ ماه اندازه گرفتند. نتایج نشان داد در افرادی که ورزش نکرده بودند، میانگین دور کمر تغییری نکرده است. میانگین دور کمر در افراد دو گروهی که ورزش کرده بودند، در مقایسه با گروهی که ورزش نکرده بودند، بیشتر کاهش یافته بود:‌ تا ۱.۸ سانتی‌متر بیشتر در گروه تای‌چی و ۱.۲۵ سانتی‌متر بیشتر در گروهی که پیاده‌روی سریع و تمرین قدرتی انجام داده بودند.

در هر دو گروهی که ورزش کرده بوند، کاهش بیشتری در وزن بدن و میزان تری‌گلیسرید (یک نوع چربی خون) و افزایش بیشتری در میزان کلسترول لیپوپروتئین با تراکم بالا (LDL) یا کلسترول خوب در مقایسه با افراد گروهی ورزش نمی‌کردند، مشاهده شد. همه این بهبودی‌های مشاهده‌شده در افراد گروه تای‌چی تا حدود ۹ ماه ادامه یافت. اما بهبودی در میزان کلسترول در گروهی که با برنامه پیاده‌روی سریع ورزش می‌کردند، برای مدت طولانی ادامه نیافت.

مقایسه میان این سه گروه تفاوتی از لحاظ اثر بر فشار خون و قند خون نشان نداد.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها لزوما به معنای آن نیست که افراد با دور کمر بیشتر باید برنامه ورزشی فعلی‌شان را کنار بگذارند و به تای‌چی روی آورند، این یافته‌ها نشان می‌دهند تای‌چی گزینه خوبی برای اشخاصی است که آن را ترجیح می‌دهند.

به خصوص این یافته می‌تواند خبر خوبی برای افراد میانسال و سالمندتر باشد که از ورزش‌های معمول خوشش‌شان نمی‌آید.

تای‌چی همچنین ممکن است همچنین گزینه خوبی برای افرادی باشد که دور کمر بزرگ‌تری ندارند، زیرا انجام این شکل تمرینات راهی برای دنبال کردن توصیه سازمان جهانی بهداشت برای داشتن فعالیت جسمی است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۶:۰۱ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

دل پرخون اصناف آسیب‌دیده از کرونا از بی‌مهری مسئولان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “خبرخوی” به نقل از باریش نیوز ، بیش از یکسال است که کلماتی مانند محدودیت، تعطیلی و ممنوعیت تردد، همنشین زندگی روزانه افراد در آذربایجان‌غربی شده است.

کرونا ویروسی که هر روز آمار مرگ و میر آن افزایش می‌یابد از همان بدو شیوع، در جامعه بیش از هر چیزی، اقتصاد را مورد تهاجم قرار داد و بسیاری  مشاغل را به تعطیلی کشاند.

در واقع می‌توان گفت از همان روزهای آغازین شیوع ویروس منحوس کرونا به آذربایجان‌غربی، مثل همیشه پای اصناف هم به ماجرا باز شد.

مقالات بیشتر:شیشه بری تهران

اصناف از یک‌سو، در صدر خسارت دیدگان ایام کرونایی در پی تعطیلی چند هفته‌ای بازار که در طول یکسال به وضوح دیده شده، بودند و از سویی دیگر، چراغ قرمز ستاد استانی مقابله با کرونا برای هشدار روزهای پیک‌های جدید شیوع کرونا.

تعطیلی‌های کرونا تا روزها و هفته‌ها پس از آغاز سال ۱۴۰۰ نیز ادامه پیدا کرد؛ تحمیل هزینه‌هایی مثل بیمه، اجاره، دستمزد در کنار تعطیلی کسبه از یک‌سو، نزدیک شدن به تاریخ مقرر چک‌ها از سوی دیگر، عرصه را برای کسبه تنگ و تنگ‌تر می‌کرد اما نه تنها مثل همیشه از فشار مشکلات، دم نزدند؛ بلکه صحنه را نیز خالی نکردند.

طبق پیام‌های دریافتی از سوی مخاطبان گلایه‌های اصناف از وضعیت موجود کسب و کار بازاریان گرفته تا افزایش چک‌های برگشتی، از بدهی‌های مالیاتی و بیمه‌ای گرفته تا قبوض آب، برق و گاز، از دستمزدهای عقب مانده گرفته تا اجاره بهای عقب افتاده، همه و همه حاکی از توقع اصناف از نهادهای مربوطه و مسئولان برای دل‌جویی از آن‌ها بود.

در پایان این صنف نیازمند حمایت جدی دولت است، ویروسی که توانست تمامی مشاغل را به نوعی تحت تاثیر خود قرار دهد و در این بین اصناف قشری که تاوان سختی را طی یکسال گذشته دادند اما تسهیلاتی از سوی دولت و حمایت‌هایی از سوی نهادهای مربوطه برای آنان صورت نگرفته تا در طی مدت تعطیلی اجباری مغازه‌ها، مرهمی بر دل آنان شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۱:۰۱ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

دندانپزشک‌ها کمترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را داشته‌اند

بر اساس مطالعه انجمن دندانپزشکی آمریکا، از زمان شیوع همه گیری کرونا، دندانپزشک‌ها کمترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را داشته‌اند.

دندانپزشک‌ها کمترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را داشته‌اند

به گزارش تابش کوثر، با گذشت یک سال از ظهور کووید-۱۹ در جهان و بر اساس مطالعه‌ای که انجمن دندانپزشکی آمریکا در ماه ژوئن منتشر کرد، دندانپزشکان همچنان نسبت به سایر متخصصان بهداشت از قبیل پرستاران و پزشکان، ابتلای کمتری به ویروس کرونا داشته‌اند.

این مطالعه با عنوان «کووید-۲۰۱۹ در میان دندانپزشکان آمریکا» بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از ۹ ژوئن تا ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰ انجام شده است.

مطالب مشابه:دندانسازی در تهران

مارسلو آراوجو، مدیرعامل موسسه علوم و تحقیقات انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) گفت: ما خوشحالیم که می‌بینیم دندانپزشکان با وجود چندین جهش منطقه‌ای و ملی کووید-۱۹، میزان کم ماهانه بیماری را نشان داده‌اند.

دکتر آراوجو افزود: این مطالعه میزان بالایی از غربالگری بیماران قبل از انتصاب و اقدامات مناسب کنترل همه گیری را در طول دوره مطالعه نشان می‌دهد که حاکی از رعایت اصول بهداشتی بسیار سختگیرانه‌ای است که برای افزایش کنترل عفونت به محافظت از بیماران، تیم دندانپزشکی و خود آن‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر دکتر آراوجو، سایر نویسندگان این گزارش شامل محققانی از موسسه علوم و تحقیقات ADA و موسسه سیاست‌های بهداشتی مستقر در شیکاگو نیز این نتایج را تایید کردند.

این مطالعه ادامه اولین گزارش مقیاس بزرگ میزان بروز کووید-۱۹ در بین دندانپزشکان در آمریکاست که در اکتبر سال ۲۰۲۰ منتشر شد. نتایج مطالعه حاضر و همچنین مطالعه قبلی نشان می‌دهد که شیوع و میزان بروز دندانپزشکان در مقایسه با کل جمعیت و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی همچنان بسیار کم است.

دکتر مارکو ووجیچیچ اقتصاددان و نایب رئیس موسسه سیاست گذاری سلامت ADA، گفت: این مطالعه این اطمینان را به وجود می‌آورد که کادر مراقبت از دندان با خیال راحت کار می‌کند. بر اساس داده‌ها بیش از ۹۰ ٪ بیماران مورد بررسی اعلام کرده‌اند که قبلا به دندانپزشک مراجعه کرده‌اند یا به زودی مراجعه خواهند کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۷:۲۰ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

ریشه تنفر والدین بابک خرمدین کجاست؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات پرونده خرمدین سن والدین است. اینکه چرا افرادی در سن سالخوردگی دست به ارتکاب جنایت زده‌اند، جای بحث دارد.

ریشه تنفر والدین بابک خرمدین کجاست؟

به گزارش جهان نیوز، جامعه در حیرت قتل‌های سریالی اکبرخرمدین و همسرش که در جریان آن سه‌عضو خانواده‌شان را به قتل رسانده و اجسادشان را مثله‌کرده‌اند به سر می‌برد. اتفاق‌های هولناک که انتشار خبر آن افکار عمومی را به شدت تحت‌تأثیر قرار داده و چرایی وقوع آن مورد پرسش قرار گرفته‌است. نگرانی از تکرار این حادثه و بازگشت دو متهم به جامعه هم بخش دیگری از پرسش مطرح شده در جامعه است.

مطالب بیشتر:کلینیک فیزیوتراپی نیاوران

این روزها شیوع کرونا و معضلات اقتصادی روان جامعه را به شدت پریشان کرده و نگرانی‌های بسیاری را درباره پیامدهای این دو معضل بزرگ به همراه داشته‌است. در چنین شرایطی ناگوار، انتشار خبر هولناک پرونده خرمدین سبب شده افکار عمومی بیش از هر زمان دیگری متأثر از این حادثه شوم به پریشانی مضاعفی مبتلا شود. مطرح شدن ماجرا در شبکه‌های اجتماعی به عنوان فراگیرترین رسانه و قضاوت هیجانی درباره اعضای این خانواده از سوی کاربران و قرار گرفتن در معرض اینگونه قضاوت‌ها این نگرانی‌را هم در جامعه شدت بخشیده که ممکن است به تقویت استعدادهای پنهان در برخی خانواده‌ها و تکرار این حوادث منجر شود.

تجربه مطرح شدن پرونده‌های جنایی نشان داده است که ساختارهای اجتماعی در مواجهه با چنین پرونده‌هایی که «شمار آن هم زیاد است» معیوب و معلول است و شکاف بسیاری بین واقعیت و مسائل مطرح شده وجود دارد که ناشی از هیجان و طرح مسائلی غیرکارشناسی است که سبب می‌شود آسیب‌شناسی این دسته از پرونده‌ها همچنان مغفول بماند. آخرین نمونه این پرونده‌ها حادثه قتل رومینا اشرفی، دختر 14‌ساله تالشی است که یکسال قبل به دست پدرش به قتل رسید و به نگرانی‌های بسیاری دامن زد و پرونده بدون بررسی و چرایی وقوع حادثه از سوی تیم‌های کارشناسی به بایگانی سپرده شد.

در چنین پرونده‌ای باید مشخص می‌شد که چرا تنفر و پرخاشگری درون خانواده باید به عنوان یک الگو تبدیل‌ به یک انتخاب خشونت‌بار برای پدر خانواده شود که در برخی پرونده‌ها ماجرا عکس این هم اتفاق می‌افتد. در پرونده خرمدین هم ریشه‌ها و عواملی که والدین بابک را به این مرز از تنفر رسانده بحث مهمی است که باید به آن توجه شود.

ناکارآمدی الگوهای تربیتی

یکی از موضوعات مهم در این بین ناکارآمدی الگوهای تربیتی فرزند‌پروری در جامعه است که به اعتقاد کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران در چنین شرایطی فضا به‌قدری برای والدین و اعضای خانواده مشکل‌ساز می‌شود که والدین و فرزندان به مرز تنفر می‌رسند. یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود این تنفر بین والدین و فرزندان اتفاق بیفتد حل نشدن تعارضات درونی والدین در زندگی گذشته خود و دوران سخت کودکی و نوجوانی آنها است که حس منفی نسبت به فرزند پیدا می‌کنند. وی بر این باور است که مجموع ناکامی‌هایی که والدین در ارتباط با تربیت فرزندان تجربه می‌کنند، در برخی شرایط براثر تداوم آزارهایی که والدین تجربه کرده و حس‌های منفی که دریافت کرده‌اند به بن‌بست می‌رسد، در این شرایط والدین برای تربیت فرزند و دریافت پاسخ مناسب از روش‌های تربیتی به ناکامی می‌رسند و این ناکامی‌ها به‌نوعی بر فاصله عاطفی و اجتماعی بین والدین و فرزندان اثر می‌گذارد و رفته‌رفته سازگاری بین والد و فرزند از بین می‌رود و گاهی اوقات به‌جایی می‌رسد که میزان تاب‌آوری آنها به‌شدت افت پیدا می‌کند و پاسخگوی نیازهایی که در ارتباط بین والد و فرزند وجود دارد نیست، بنابراین انگیزه‌ای برای والدین باقی نمی‌ماند که برای ایجاد سازگاری با یکدیگر تلاش کنند.

احساس رضایت به جنایت

یکی از مهم‌ترین موضوعات پرونده خرمدین سن والدین است. اینکه چرا افرادی در سن سالخوردگی دست به ارتکاب جنایت زده‌اند، جای بحث دارد. رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران به ایسنا گفته است: باید ببینیم سالمندی که در دوره پایانی عمر خود است به چه شرایطی می‌رسد که به کمک همسرش قانع می‌شوند فرزندانشان را به قتل برسانند و بعد از آن در مراجع انتظامی بابت این قتل احساس رضایت ‌کنند. محمدی معتقد است: این والدین در ارتباط با قضاوت اجتماعی باید به‌عنوان نمایندگان بخشی از نهاد خانواده که به مرز تنفر رسیده‌اند بررسی شوند. رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران یادآور می‌شود برای اینکه والدینی دست به قتل بزنند نیاز است شرایط دیگری هم وجود داشته باشد، به این معنی که در این ماجرا والدین تنها نیستند، بلکه مجموعه‌ای از رویکردها و ساختارهای معیوب اجتماعی و نگاه‌های پرخاشگرانه و رویکردها و نگرش‌های خشونت‌آمیز که بعضاً بذر آن در جامعه پراکنده‌ شده و در روابط کم‌وبیش ناموفق بین والدین و فرزندان به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد برای انگیزه قتل به والدین کمک می‌کند.

برخورد هیجانی

محمدی با یادآوری اینکه در جامعه ما همیشه مسائل این‌چنینی را با هیجانات بررسی می‌کنیم، تصریح کرد: این روزها در فضای مجازی شاهد هستیم بسیاری از قضاوت‌های اخلاقی و پیش‌داوری در رابطه با این پدر و مادر و حتی بابک خرمدین صورت می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد هنوز با رویکرد هیجانی با این مسائل برخورد می‌کنیم، همان‌طور که در قتل رومینا اشرفی هم به‌قدری هیجانی رفتار کردیم که هیچ‌کسی متوجه نشد ریشه حقوقی، اجتماعی و تربیتی قتل رومینا اشرفی در کجا بود تا شاهد قتل‌های دیگر در این زمینه نباشیم.

انگیزه نهادینه شده

این آسیب‌شناس اجتماعی معتقد است: والدین بابک خرمدین انگیزه نهادینه‌شده و ریشه‌دار دارند که می‌توانیم ریشه آن را دوران پرورش و تربیت فرزندان آنها در فضای خانواده بررسی کنیم که در درازمدت کنش‌ها و واکنش‌هایی که اتفاق افتاده به‌جایی رسیده که تنفر هم پاسخگوی خشم درونی و حس منفی والدین نسبت به فرزند نشده و انگیزه برای قتل ایجاد کرده‌است، بنابراین این حادثه تلخ باید از نگاه روان‌شناسی و اجتماعی به‌دقت بررسی شود؛ چراکه وقوع این حادثه بار دیگر به ما نشان داد جامعه ما چقدر می‌تواند مستعد این حوادث تلخ باشد، جامعه ما چه نقاط ضعفی دارد و نسبت به چه مواردی غفلت کرده است. برای این موارد باید بررسی‌های لازم را داشته باشیم، در عین‌حال که این موضوع می‌تواند هشداری برای نهادهای اجتماعی ما باشد و نشان می‌دهد ساختارهای نهاد خانواده به‌نوعی به بزهکاری، خشونت و تنفرهای شدید به‌عنوان انتخاب برای گریز از شرایط موجود نگاه می‌کند و باید از این منظر مورد بررسی قرار گیرد.

شکاف واقعیت و هیجان

این فعال اجتماعی با ابراز تأسف از اینکه ساختارهای معیوب اجتماعی، دائماً شکاف بین واقعیت و مسائل غیر‌کارشناسی و هیجانی جامعه را بیشتر می‌کند، اظهار کرد: قضاوت‌های هیجانی مسیری در جامعه ایجاد می‌کند که به‌مرور تبدیل به الگوهای اخلاقی می‌شود، درحالی‌که شاهد مرگ ارزش‌های اخلاقی در جامعه خواهیم بود و می‌تواند حتی باورهای غلط در برخی والدین و فرزندان را تقویت کند. این پژوهشگر بابیان اینکه آسیبی که بدتر از قتل‌های خانوادگی است، بی‌توجهی و بی‌برنامگی در آسیب‌شناسی این پرونده‌هاست، ادامه می‌دهد: سازمان‌های متولی مثل بهزیستی، آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها باید که گروه‌های کارشناسی ویژه با قصد تعیین ریشه‌های چنین اتفاقاتی تشکیل دهند تا به مجموعه‌ای از اطلاعات در رابطه با اقشار مختلف جامعه برسیم، آسیب‌های جامعه و خانواده را ببینیم و آسیب‌شناسی کنیم، پیش از آنکه منجر به تنفر و خشونت شود یا به قتل ختم شود؛ چراکه اگر این رفتارها در جامعه ما با همین رویکرد ادامه پیدا کند هیچ نتیجه‌ای نخواهیم دید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۰:۲۳ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

نوشته‌های ویرجینیا وولف آیینه‌ تمام‌نمای موسیقی معاصر

بسیاری از منتقدان ادبی بر این باورند که رابطه مستقیمی بین سبک نوشتاری ویرجینیا وولف و موسیقی‌دانان معاصر وجود دارد؛ علاقه وولف به موسیقی، سال‌ها پس از مرگ وی کشف شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آدلاین ویرجینیا وولف، بانوی رمان‌نویس، مقاله‌نویس، ناشر و منتقد انگلیسی بود که به واسطه آثار برجسته‌ای نظیر "خانم دالووی"، "به سوی فانوس دریایی" و "اتاقی از آن خود" به شهرت جهانی دست یافت. تقریباً ۸۰ سال از زمان مرگ او گذشت تا منتقدان به این واقعیت دست یابند که وولف با الهام از موسیقی‌های آن زمان، تکرار و دگرآوایی را در نوشته‌های خود منعکس کرده است. در واقع علاقه بیش از حد این بانوی فرهیخته به موسیقی، او را به کاربرد کلماتی تخیلی، به سبکی بسیار متفاوت با ادبیات زمان خود سوق داده بود. به عنوان مثال وولف نوشته‌های روزانه خود را شبیه به تمرینات یک نوازنده پیانو می‌داند و مطالعاتش را فرآیندی برای کوک نوشته‌هایش فرض می‌کند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی شهرک گلستان

نقش موسیقی در زندگی ویرجینیا وولف

وولف از کودکی پیوند عمیقی با موسیقی داشت و در زمان جوانی، دست کم سه تا چهار بار در هفته در کنسرت‌ها شرکت می‌کرد. درست مانند بسیاری از زنان هم‌ عصر خود، پیانو و خوانندگی را در مراکز آموزشی فرا گرفته بود، اما به شنوندگی بیش از اجرا علاقه نشان می‌داد. وی در خاطرات روزانه‌اش، بارها از علاقه خود به موسیقی کلاسیک، به خصوص از آثار هنرمندانی نظیر موتزارت، باخ، بتهوون و واگنر سخن به میان آورده بود با این حال از گوش دادن به سایر سبک‌های موسیقی نیز لذت می‌برد.

وولف در مسیر سفر خود به کشورهای دیگر مانند انگلستان، اسکاتلند و قاره اروپا، اغلب موسیقی محلی گوش می‌کرد اما در سالن‌های موسیقی، مایل به تماشای موسیقی‌های طنزگونه و میهن‌پرستانه بود. نویسنده فمینیست انگلیسی در انتشارات خود که آن را با همسرش لئونارد وولف اداره می‌کرد، بارها به نشر مطالعاتی در زمینه موسیقی معاصر، آهنگسازان مشهور و کتاب‌هایی در وصف موسیقی پرداخته بود. شناخت وی از موسیقیدانان، منتقدان موسیقی و خوانندگان آن زمان باعث شده بود، موسیقی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی وولف باشد.

نوشته‌های ویرجینیا وولف آیینه‌تمام‌نمای موسیقی معاصر

سبک نوشتاری وولف با الهام از موسیقی

نوشته‌های وولف از سه ویژگی خاص فمینیستی، صلح‌طلبی و وطن‌پرستی برخوردار بود که به ادعای بسیاری از منتقدان ادبی، این خصیصه‌ها برگرفته از عشق این نویسنده به موسیقی بوده است. قواعد اجتماعی پیرامون آموزش موسیقی، اجرا و آهنگسازی آن زمان، در نوشته‌های وولف به گونه‌ای منعکس شده که از یک سو سبکی طنزگونه به نوشته‌ها بخشیده و از سوی دیگر، انتقادات نویسنده از نابرابری آن زمان بین زنان و مردان در دسترسی به آموزش موسیقی، به تصویر کشیده شده است.

 

وی در اولین رمان خود یعنی "سفر به بیرون" از موسیقی برای به چالش کشیدن انتظارات جامعه مبنی بر نقش‌های متفاوت زنان و مردان در هنر و موسیقی بهره گرفته است. قهرمان این رمان زنی است که در نواختن موسیقی بسیار بی‌مهارت عمل می‌کند با این حال قصد دارد خود را هم‌ردیف با بتهوون بداند.

شواهد حاکی است که موسیقی سبک خلاقانه نوشتاری وولف را نیز تحت تأثیر قرار داده است به عنوان مثال به اعتقاد بسیاری از منتقدان ادبی، وولف در رمان معروف خانم دالووی که زندگی اجتماعی قهرمان داستان را با یک سرباز آسیب‌ دیده در جنگ مورد مقایسه قرار می‌دهد و سپس پیوندی عمیق بین آن‌ها ایجاد می‌کند، از فوگ‌های موسیقی الهام گرفته است. فوگ یک ساختار موسیقیایی کنترپوانتیک است که در دو یا چند صدا و بر اساس یک درونمایه یا سوژه ساخته می‌شود. سوژه در ابتدا معرفی و تعریف شده سپس مجدداً در تمامی قطعه بارها باز نوازی، تقلید و تکرار می‌شود. این تکرار و توالی هر بار در درجه و گام‌های متفاوتی بیان می‌شود.

وولف بارها در خاطرات روزمره خود نوشته بود که واژگان بسیار کمی برای انتقال مفهوم موسیقی در نوشته وجود دارد، با این حال، همیشه تلاش کرده بود اثری از موسیقی در رمان‌های خود بر جای بگذارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۳۷:۵۸ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

نرخ لوازم خانگی بیشتر از این قیمت تخلف است

اقتصادی رکنا: رئیس سازمان صمت البرز گفت: واحدهای صنفی ذیربط از جمله نمایندگی‌های رسمی فروش ملزم به نصب برچسب قیمت مصرف کننده مطابق با قیمت‌های اعلامی در سامانه www.۱۲۴.ir هستند و با هرگونه تخلفی همچون گرانفروشی، احتکار، امتناع از عرضه و ... به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش رکنا، رامین ربیعی روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه در جمع خبرنگاران پیرامون نظارت بر بازار لوازم خانگی تصریح کرد: بازرسی سازمان صمت و اتاق‌های اصناف مکلفند ضمن رصد و پایش مستمر بازار محصولات لوازم خانگی، نسبت به کنترل و نظارت ویژه بر زنجیره تولید تا مصرف نظارت نموده و هر گونه تخلف را در کوتاه ترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار دهند. همچنین سازمان صمت البرز ضمن هماهنگی با سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی و سایر مراجع قضایی، پرونده‌های متشکله را در موعد مقرر مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

مطالب مرتبط:سمساری در لویزان

ربیعی افزود: با توجه به دستورالعمل‌های ارسالی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کلیه واحدهای تولید و عرضه در زمینه تولید لوازم خانگی مخصوصا کالاهای پرمصرف شامل یخچال، فریزر، لباسشویی، اجاق گاز و ... باید اقدام به درج شناسه بر روی کالا نموده و از عرضه کالای بدون شناسه خودداری نمایند؛ همچنین رعایت درصد سود قانونی، فروش کالا با فاکتور رسمی و ارائه گارانتی برای تمامی کالاهای خصوصا در بخش لوازم خانگی اجباری و الزامی است.

وی توضیح داد: در استان البرز با توجه به حضور چند برند مطرح لوازم خانگی رصد این تولیدات از درب کارخانه تا انبار و فروشگاه‌ ها صورت می‌گیرد و در صورت افزایش قیمت لوازم خانگی بیش از نرخ مصوب، متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان صمت البرز ادامه داد: واحدهای صنفی ذیربط از جمله نمایندگی‌های رسمی فروش ملزم به نصب برچسب قیمت مصرف کننده مطابق با قیمت‌های اعلامی در سامانه www.۱۲۴.ir هستند و با هرگونه تخلفی همچون گرانفروشی، احتکار، امتناع از عرضه و ... به شدت برخورد خواهد شد.

ربیعی درباره کم و کیف طرح ویژه نظارت و بازرسی در حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: در این طرح، اتاق های اصناف نیز مکلفند ضمن هماهنگی با بازرسی صمت استان البرز با اعمال نظارت جدی و مؤثر بر واحدهای عرضه کننده صنفی، موضوع الزام رعایت قیمت‌های ثبت شده در سامانه ۱۲۴ توام با درج قیمت و شناسه کالا روی محصولات را به تمامی فروشندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی ابلاغ نموده و رصد و پایش در این زمینه را در اولویت نظارت‌های خود قرار دهد.

وی با اشاره به نظارت بیش از پیش بر روی عمده فروشان و بنکداران لوازم خانگی تاکید کرد: طرح تشدید بازرسی و برخورد با تخلفات گرانفروشی علی‌الخصوص در بخش نمایندگی‌ها و عاملین توزیع کل، بنکداران و عمده فروشان لوازم خانگی به شدت در حال پیگیری است و بنکداران و فروشگاه‌های لوازم خانگی، ملزم به ثبت موجودی خود در سامانه جامع انبارها هستند و در صورت هرگونه اهمال و کم کاری باید عواقب آن را نیز پذیرا باشند.

به گفته این مقام مسئول واحدهای تولیدی لوازم خانگی که کالاهایی با قیمت مناسب‌تر و کیفیت بالاتر به بازار عرضه نمایند در دریافت مواد اولیه تولید در اولویت خواهند بود.

دبیر ستاد تنظیم بازار استان البرز در ادامه بیان کرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مجوز افزایش قیمت کالاهای تولیدی لوازم خانگی توسط سازمان حمایت نسبت به بهمن ماه سال ۹۷ صادر شده و بازرسین ما با هرگونه افزایش قیمت خارج از ضوابط و مجوز صادر شده برخورد جدی خواهند داشت.

 

خریداران لوازم خانگی حتما به نکات زیر توجه کنند

ربیعی از شهروندان خواست به دور از خریدهای هیجانی قبل از خرید لوازم خانگی به سایت www.۱۲۴.ir مراجعه نمایند و در ادامه تاکید کرد: عرضه کالا با قیمت‌های بالاتر از قیمت ثبت شده در سامانه مذکور تخلف محسوب می‌شود. در این سامانه قیمت‌ها به تفکیک برند درج شده و برای توزیع‌کنندگان خرد و عمده قابل استناد است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۶:۲۰ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

مجوز صادرات ماسک به سازمان غذا و دارو واگذار شد

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: با توجه به اینکه میزان دقیق نیاز کشور به ماسک را نمی‌دانیم، مجوز صادرات ماسک به سازمان غذا و دارو واگذار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کیوان گردان، درباره دپوی ماسک در واحدهای تولیدی و صدور جواز صادرات ماسک اظهار کرد: با توجه به اینکه نیاز‌های لحظه‌ای و متغیر وزارت بهداشت را نمی‌دانیم، مسئولیت تعیین تکلیف مجوز‌های صادرات ماسک از طرف ستاد کرونای وزارت صمت، به سازمان غذا و دارو سپرده شد.

به گفته این مقام مسئول این اختیار داده شده است تا سازمان غذا و دارو با توجه به نیاز‌های بخش درمان و سطح عمومی جامعه، مازاد نیاز را با ارائه مجوز‌های لازم صادر کند.

مقالات بیشتر:سمساری وحیدیه

او گفت: امروز با توجه به شرایط ایجاد شده و وضعیت تولید، زمینه صادرات می‌تواند فراهم شود. واحد‌های تولیدی با توجه به حجم بالای دپوی ماسک می‌توانند اقدام به صادرات محصولات تولیدی خود کنند. تولیدات ما از ۲۰۰ هزار ماسک در روز، در اسفند ۹۸ که آغاز فاز عملیاتی مقابله با کرونا بود، آغاز شد و امروز تولیدات صنعتی ما ۲۷ میلیون عدد در روز است.

گردان بیان کرد: به دنبال آن هستیم که با کسب اجازه‌ صادرات هم به حمایت از تولیدکنندگان بپردازیم و هم ارز آوری مناسبی برای کشور داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول اگر ماسکی به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد، وزارت بهداشت به عنوان ناظر بر شبکه اصلی توزیع ماسک یعنی داروخانه‌ها با آن برخورد کند.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت درباره ارائه مجوز برای واردات ماسک تصریح کرد: هیچ مجوز رسمی برای واردات ماسک ارائه نشده و همان اوایل ورود کرونا که تولید محدودی داشتیم چند محموله محدود ماسک وارد کشور کردیم و از اردیبهشت سال ۹۹ واردات ماسک به کشور ممنوع شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۳:۲۷ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

تولیدکننده «اسنوا» و «دوو» در یک‏قدمی ورود به فرا بورس

هانیه تقی‌زاده : در سال‏های اخیر که تحریم‏های همه‏جانبه اقتصاد کشور را با بحران مواجه کرده، توجه به صنایع تولیدی غیرنفتی می‏تواند امیدها را برای رونق مجدد اقتصاد کشور زنده کند. تامین سرمایه از طریق عرضه سهام شرکت در بورس روشی است که همواره هم برای فعالان صنایع تولیدی و هم فعالان بازار سرمایه جذابیت دارد. ورود شرکت‏های بیشتر به بازار سرمایه کشور، می‏تواند گستره و تنوع فرصت‏های سرمایه‏گذاری را بهبود بخشد و درعین‏حال فرصتی کم‌ریسک برای تامین سرمایه پروژه‏های توسعه‏ای در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. گروه صنعتی «انتخاب الکترونیک آرمان» به‏عنوان یکی از شاخص‏ترین شرکت‏های تولید لوازم‏خانگی کشور که سبد کاملی از انواع لوازم‏خانگی با برندهای اسنوا، دوو و بُست را تولید می‏کند، قرار است به‏زودی سهام خود را در فرابورس عرضه کند. اکنون تعداد شرکت‏های تولیدکننده لوازم‏خانگی فعال در بازار سرمایه کشور انگشت‏شمار است و ورود گروه‏های تولیدی شاخصی مانند انتخاب الکترونیک، می‏تواند به حضور هرچه قدرتمندتر گروه لوازم‏خانگی در بازار سرمایه کشور کمک کند. صنعت لوازم‏خانگی را می‏توان از جمله صنایع سودآور به‏حساب آورد؛ ازآنجاکه اکنون بسیاری از محصولات لوازم‏خانگی تولید کشور همپای رقبای خارجی در حال پیشرفت هستند، جذب سرمایه‏هایی که موجب توسعه هرچه سریع‏تر خطوط تولید این شرکت‏ها شود، می‏تواند روند رشد آنها را بیشتر کند و درعین‏حال سهامداران را نیز منتفع کند.

مقالات بیشتر:سمساری در وحیدیه

 برنامه عرضه ۱۰درصدی سهام شرکت

در هفته‌های پایانی سال ۹۹، گروه صنعتی انتخاب از احتمال ورود خود به فرابورس خبر داده بود. محمدحسین فهیمی، مدیرعامل «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان»، در پاسخ به این سوال که اکنون شرکت در چه مرحله‌ای از ورود به فرابورس است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تصمیم ورود شرکت تولید لوازم‌خانگی انتخاب به فرابورس ایران، تقریبا دو سال پیش‌ گرفته شد. در این راستا پس از انجام مشاوره‌های متعدد در زمینه ورود شرکت به بازارهای مالی، باهدف تشکیل یک هلدینگ تولیدی بزرگ، تصمیم به تجدید ساختار عملیاتی و مالی شرکت گرفته شد؛ تا بتوانیم سهام شرکت را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم‌خانگی کشور در فرابورس عرضه کنیم. فهیمی می‌افزاید: پس از اجرای پروژه تجدید ساختار، فرآیند پذیرش سهام در فرابورس آغاز و در زمستان سال ۱۳۹۹ موافقت هیات پذیرش فرا بورس با پذیرش سهام شرکت جلب شد. مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک پیش‌بینی می‌کند که در آینده بسیار نزدیک، نماد معاملاتی این شرکت در فرابورس درج ‌شده و شرکت برای عرضه اولیه سهام آماده خواهد شد.

بر اساس مصوبه هیات پذیرش فرابورس، در روز عرضه اولیه باید ۱۰درصد از سهام این شرکت معادل یک‌میلیارد سهم به عموم عرضه شود. با توجه به اینکه ارزش‌گذاری سهام شرکت در دست انجام است، هنوز قیمت عرضه سهام مذکور مشخص نیست. مدیرعامل این شرکت تاکید می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های گسترده سودآوری و افق مثبت پیش‌روی این صنعت، در تلاشیم عرضه سهام به قیمتی منصفانه انجام شود تا بتواند نظر مثبت فعالان بازار سرمایه را جلب کند.

فهیمی در تشریح تاثیرات تامین مالی انجام‌شده از طریق ورود به بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای توسعه فعالیت شرکت، ورود به حوزه‌های جدید تولید لوازم‌خانگی و همچنین اجرای پروژه‌های افزایش ظرفیت تولیدات فعلی، بخشی از منابع حاصل از عرضه سهام برای تامین نقدینگی موردنیاز اجرای برنامه‌ها و تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها، مجددا به شرکت‌های گروه تزریق خواهد شد. بدیهی است تزریق نقدینگی مزبور، نیاز شرکت‌ها به اخذ تسهیلات بانکی را کاهش داده و موجب افزایش انعطاف‌پذیری مالی شرکت خواهد شد. وی امیدوار است توسعه هر چه بیشتر از محل منابع داخلی، موجب کسب بازده بیشتر برای سهامداران شرکت شود.

 جزئیات تجدید ساختار انجام‌شده

یکی از مهم‌ترین اقدامات اخیر این گروه صنعتی تولید لوازم‌خانگی در راستای آماده‌سازی برای ورود به بورس را می‌توان تجدید ساختار آن دانست. اجرای پروژه تجدید ساختار این شرکت از سال ۱۳۹۸ آغاز و طی آن ۱۱ شرکت فعال در زنجیره تولید لوازم‌خانگی به‌صورت عمودی ادغام شدند و شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک متولد شد. بر اساس اعلام مدیران این شرکت، با فراهم شدن این زمینه، اکنون این گروه صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تولید لوازم‌خانگی کشور، در حال طی فرآیند پذیرش و عرضه اولیه سهام در فرابورس است.

مدیرعامل «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» در تشریح این اقدام می‌گوید: ایجاد هلدینگ انتخاب الکترونیک آرمان با انتقال سهام شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش، به «شرکت حایر آس» (که تا پیش از آن صرفا در زمینه تولید محصولات برودتی فعالیت می‌کرد) و تغییر نام شرکت مزبور از هلدینگ لوازم‌خانگی گروه انتخاب به نام «شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» انجام شد. این شرکت علاوه بر انجام فعالیت تولیدی در حوزه محصولات برودتی (انواع یخچال و فریزر)، سهامدار عمده ۲ شرکت تولید قطعات لوازم‌خانگی، ۴ شرکت تولید محصولات نهایی اعم از محصولات شوینده (ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی)، محصولات صوتی و تصویری، گازسوز (انواع اجاق‌گاز)، کولرگازی و لوازم‌خانگی کوچک (مایکروفر، هود و ...)، ۳ شرکت فروش، شرکت حمل‌ونقل و شرکت خدمات پس از فروش بوده و زنجیره کامل صنعت لوازم‌خانگی را در اختیار دارد. فهیمی می‌افزاید: در حال حاضر دو شرکت تولید قطعات، بخشی از قطعات موردنیاز محصولات شرکت‌های تولیدی را تامین می‌کنند. شرکت‌های تولیدی نیز محصولات خود را با مشارکت شرکت‌های فروش و از طریق شرکت حمل‌ونقل در سطح کشور توزیع می‌کنند. شرکت خدمات پس از فروش نیز وظیفه پشتیبانی از مشتریان را بر عهده دارد.

در حال حاضر گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از ۸ هزار نفر و ایجاد اشتغال پایدار غیرمستقیم برای بیش از ۷۰ هزار نفر، دارا بودن ۱۰ کارخانه در حوزه‌های مختلف صنعت لوازم‌خانگی با بیش از یک‌میلیون مترمربع فضای فیزیکی و برخورداری از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات در خطوط تولیدی، یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود. توجه به مسوولیت اجتماعی و ابعاد عمومی فعالیت صنعتی در سطح ملی همواره دغدغه مدیران گروه انتخاب بوده و در این راستا فعالیت‌های متعددی در زمینه‌های  کارآفرینی، زیست محیطی و عام‌المنفعه انجام‌شده است.

منبع:دنیای اقتصاد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۹:۴۲ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

کارگزاری بیمه قالیبافان به اتحادیه مربوطه واگذار شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور اعلام کرد: کلیه هنرمندان هنرصنعت فرش دستباف و صنایع دستی در کارگزاری تخصصی بیمه اجتماعی قالیبافان این اتحادیه سراسری بیمه می‌شوند.

عبداله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد: با همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارگزاری تخصصی بیمه اجتماعی قالیبافان و هنرمندان صنعت فرش دستباف و صنایع دستی، به این اتحادیه واگذار شده و بیمه شدگان از خدمات و مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی مستمری و سایر خدمات بهره مند خواهند شد.

وی گفت: یکی از نیاز های برحق وقانونی  هر قالیباف اجرا و پوشش بیمه‌ای است که با عدم تامین بودجه مناسب از سال ۹۳ به بعد قالیبافان بدون حمایت بیمه بودند.

بهرامی ادامه داد: نداشتن پوشش بیمه باعث ر یزش بخش زیادی از فعالان این هنر صنعت و قالیبافان شده، چرا که پوشش بیمه اجتماعی در حفظ و استمرار اشتغال و امنیت شغلی نقش حائز اهمیتی دارد.

مقالات مرتبط:خریدار فرش شرق تهران

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی توان پوشش جمعیت میلیونی قالیبافان را ندارد ، با عزم وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی برای حمایت از این قشر مولد، این ماموریت بزرگ به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر واگذار شد و در این راستا کارگزاری تخصصی بیمه اجتماعی قالیبافان نیز به اتحادیه سراسری تعاونیهای فرش دستباف ایران واگذار شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور ابراز داشت: واگذاری کارگزاری بیمه قالیبافان به اتحادیه مربوطه برای حمایت و بهره‌مندی کلیه قالیبافان و هنرمندان هنر صنعت فرش دستباف و صنایع دستی از مزایای عالی پوشش بیمه این صندوق ، همه ابزارهای و زیر ساختهای لازم را مهیا کرد تا متقاضیان به راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای بتوانندثبت نام نموده و زیر چتر پوشش خدمات این صندوق بیمه‌ای قراربگیرند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور بیان داشت: بیمه شدگان از مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری که ۷۰درصد هزینه آن را دولت تقبل و پرداخت خواهد نمود، بهره مند خواهند شد، این اقدام حمایتی دولت در حفظ امنیت شغلی قالیبافان و استمرار تولید ملی کشور بسیار مهم و ارزش آفرین است.

خاطرنشان می شود، متقاضیان برای ثبت نام وبهرمندی از بیمه میتوانند مستقیما وارد سایت اتحادیه به نشانی اتحادیه فرش دستباف شوند و ثبت نام کنند ودر صورت نیاز با شماره‌های 02144252414- ۰۲۱۴۴۲۵۲۴۸۶   و

شماره واتساپ 09191240534 تماس حاصل کنند.

منبع:خبرگزاری فارس


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۵۳:۴۰ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)

پای لوازم آرایش دست‌دوم به سایت‌های فروش باز شد

فروش لوازم کارکرده و دست‌دوم در دنیا ایده‌ای است که از دیرباز با شعار جلوگیری از مصرف‌گرایی به عمل تبدیل شده و درکنار تحقق این ایده، امکان دسترسی ارزان‌تر به انواع کالاها را فراهم کرده است. اما آنچه لوازم آرایش را از دیگر اقلام مصرفی و کالاها متمایز می‌کند و ریسک فروش دست‌دوم آنها را بالا می‌برد، ملاحظات بهداشتی، مخصوصا در شرایط همه‌گیری کروناست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  ممنوعیت واردات لوازم آرایش نیاز بازار به این محصولات را کاهش نداده، تولیدکنندگان داخلی نیاز بازار را پاسخ نداده‌اند و مصرف‌کنندگان حاضرند به قیمت به‌خطرانداختن سلامتی خود لوازم آرایشی را بخرند که به کیفیت آن اطمینان دارند.

مقالات بیشتر:سمساری در بلوارفردوس

فروش لوازم کارکرده و دست‌دوم در دنیا ایده‌ای است که از دیرباز با شعار جلوگیری از مصرف‌گرایی به عمل تبدیل شده و درکنار تحقق این ایده، امکان دسترسی ارزان‌تر به انواع کالاها را فراهم کرده است. اما آنچه لوازم آرایش را از دیگر اقلام مصرفی و کالاها متمایز می‌کند و ریسک فروش دست‌دوم آنها را بالا می‌برد، ملاحظات بهداشتی، مخصوصا در شرایط همه‌گیری کروناست. اما اصولا چرا لوازم دست‌دوم به‌رغم ریسک بالای بهداشتی، خریدار دارد؟ تقریبا همه اقلام دست‌دوم عرضه‌شده، نام برندهای مطرح را بر خود دارند؛ برندهایی که کمتر خریداری از پس خرید نوی آن برمی‌آید. این در شرایطی است که ممنوعیت واردات لوازم آرایش، نه‌تنها قیمت انواع خارجی بلکه قیمت تولیدات داخلی را هم بسیار بالا برده و این نخستین دلیل گرایش به خرید کالاهایی است که درکنار اطمینان از کیفیت بالا، ارزان‌تر هم هستند.

 

قیمت‌ها در بازار لوازم آرایش

با سخت‌شدن واردات، بیشتر سهم بازار لوازم آرایش را محصولاتی در اختیار گرفته‌اند که تحت لیسانس یا حتی نام برندهای خارجی در داخل کشور تولید می‌شوند. اما تولید این محصولات در داخل کشور به‌معنای ارزان‌بودن آنها نیست. مواداولیه تولید تماما وارداتی است و در دوسال اخیر قیمت ارز بیش از دوبرابر شده است. رشد هزینه تولید به‌ویژه طی امسال افزایش قیمت تمام محصولات را به‌دنبال داشته اما تغییرات قیمت در بازار لوازم آرایش و حتی بهداشتی بیش از اینها بوده تا جایی که به‌طور مثال قیمت تافت موی کاسپین، یکی از برندهای ایرانی، در طول یک‌سال‌و‌نیم گذشته 6برابر شده و از 5هزار تومان به 30هزار تومان رسیده است. سینره که در کنار دکتر ژیلا و هیدرودرم از برندهای معروف تولید لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی است، در طول یک‌سال گذشته قیمت محصولات خود را دوبرابر کرده و شامپوهای این برند از 11هزار تومان به 25هزارتومان رسیده است. دیگر برندها نیز همین میزان افزایش قیمت را در محصولات‌شان اعمال کرده‌اند.

رژلب 760هزار تومانی

 ارزان‌ترین رژلب از برندهای شناخته‌شده و قابل اعتماد ایرانی هم‌اکنون 50هزار تومان قیمت دارد. کالیستا، مای و ‌شان، برندهایی هستند که در یک‌سال اخیر محصولات آرایشی آنها طرفداران بیشتری پیدا کرده است. قیمت رژلب‌های کالیستا از 50هزار تومان شروع می‌شود و قیمت رژلب‌های برند‌شان از 75هزار تومان. برند لوسمنت هم رژهای خود را با قیمت 108هزار تومان عرضه می‌کند. بیشترین قیمت رژهای ایرانی تا سال پیش 30هزار تومان بود و در طول یک‌سال قیمت‌ها دو تا چهار برابر شده است. قیمت خارجی‌ها حتی اگر فیک باشد از این هم بالاتر است. قیمت رژهای برند ال روزتو ایتالیا از 200هزار تومان، ایزادورای سوئیس از 250هزار تومان و آرکانسیل فرانسه از 260هزار تومان شروع می‌شود و حتی در بعضی از فروشگاه‌ها رژهای بالای 700هزار تومان هم پیدا می‌شود؛ ازجمله رژSLA(ایوسن‌لورن) فرانسه با 760هزار تومان قیمت.

از ریمل 500هزار تومانی تا سایه چشم یک‌میلیونی

دیگر محصولات آرایشی هم به همین نسبت رشد قیمت داشته‌اند. اختلاف قیمت ایرانی و خارجی در بعضی از محصولات آرایشی به‌اندازه‌ای کم است که اگر از اورجینال‌بودن محصول خارجی مطمئن باشید خرید خارجی به‌صرفه‌تر است. ریمل‌های برند مای، این لِی و کالیستا هم‌اکنون کمتر از 80هزار تومان قیمت ندارند، درحالی‌که برندهای گلدن رز و فلورمار (هردو محصول کشور ترکیه) 120هزار تومان قیمت دارند. قیمت فیک همین برندها البته از انواع ایرانی هم پایین‌تر است و به‌خاطر نام آشنای آنها، خوب هم خریدار دارند. البته ریمل‌های اورجینال اروپایی قیمتشان خیلی بالاتر است؛ آرکانسیل 370هزار تومان، بورژوآ بین 400 تا 450هزار تومان و رِولوشن(انگلیس) 500هزار تومان قیمت دارند. در زمینه سایه چشم، اگر محصول اورجینال باشد قیمت‌ها باورنکردنی است؛ از سایه چشم دیور(فرانسه) 5رنگ 800هزار تومانی تا سفورا (فرانسوی) با یک میلیون و 800هزار تومان در بازار لوازم آرایش پیدا می‌شود. البته سایه‌های ایرانی هم قیمتشان خیلی کم نیست. سایه چشم تک‌رنگ مای 35هزار تومان قیمت دارد و قیمت دیگر برندها هم از این کمتر نیست. کرم‌پودر از جمله محصولات آرایشی است که به اذعان بیشتر مصرف کنندگان، هیچ‌یک از محصولات داخلی نتوانسته‌اند جای رقبای خارجی را بگیرند. البته بعضی از برندهای ایرانی مشتری‌های خوبی پیدا کرده‌اند اما این موفقیت تنها در سایه بی‌رقیب‌بودن آنها به‌دست آمده است و البته گران‌قیمت‌شدن انواع خارجی. قیمت 200هزار تومانی کرم‌پودر آرکانسیل حالا به 400هزار تومان رسیده، ایزادورا 550هزار تومان شده و کرم‌پودر فراروسی (رومانی) تا یک میلیون و 370هزار تومان افزایش قیمت داشته است. حتی برند نوت از کشور ترکیه هم کرم‌پودرش کمتر از 400هزار تومان نیست. در میان ایرانی‌ها، کرم‌پودر سینره 53هزار تومان، سی‌گل 44هزار تومان و مای 45هزار تومان قیمت خورده‌اند. در این حوزه محصولات فیک زیادی هم در بازار وجود دارد؛ در بعضی از مغازه‌های لوازم آرایشی شاید کرم‌پودرهای لورآل 150هزار تومانی هم پیدا کنید؛ محصولی که اورجینال آن کمتر از 800هزار تومان قیمت ندارد.

سوءاستفاده از نبود رقیب در بازار

افزایش شدید قیمت انواع محصولات آرایشی در یک‌سال اخیر درصد بالایی از مشتریان را از مغازه‌ها دور کرده و فروش لوازم آرایش به اذعان همه فروشندگان نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است. قیمت محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی در یک‌سال اخیر بیش از 100درصد بالا رفته، درحالی‌که در بیشتر اقلام مصرف‌کنندگان، کیفیت برندهای ایرانی را بسیار پایین‌تر از حتی برندهای متوسط خارجی می‌دانند. تولیدکنندگان البته ادعای متفاوتی دارند. یکی از تولیدکنندگان ایرانی که در یکی از پاساژهای غرب تهران فروشگاه لوازم آرایشی هم دارد معتقد است تولیدات ایرانی از لحاظ تنوع و کیفیت همپای رقبای خارجی پیش رفته‌اند و مشتری‌های خوبی هم پیدا کرده‌اند. او که بیشتر محصولات برند این لِی را در فروشگاهش عرضه کرده می‌گوید: تولیدات ایرانی با مواداولیه صددرصد خارجی تهیه می‌شوند و از این جهت با تولیدات خارجی قابل رقابت هستند. به‌گفته این فعال حوزه بهداشتی و آرایشی که مایل نیست نامش ذکر شود، تولیدکنندگان ایرانی تنها در زمینه تولید کالاهای برقی نتوانسته‌اند هنوز حرفی برای گفتن داشته باشند و محصولانی مثل سشوار، انواع اتوهای مو و ماشین‌های اصلاح که به‌دلیل وارد نشدن ایرانی‌ها به حوزه تولید این محصولات، تماما با واردات تامین می‌شوند. نکته جالب در صحبت‌های این تولید‌کننده اذعان به این حقیقت است که نبود رقیب خارجی در بازار باعث شده تولیدکنندگان ایرانی، به‌ویژه در یک‌سال اخیر قیمت‌هایی برای کالاهایشان تعیین کنند که در شرایط برابر قادر به فروش محصول‌شان با نصف آن قیمت هم نیستند. نگاهی به قیمت‌های بازار نشان می‌دهد مشتری‌های لوازم آرایش امروز برای خرید محصولات ایرانی همان قیمتی را می‌پردازند که سال قبل برای برندهای خارجی می‌پرداختند. واقعیت این است که تولیدکنندگان ایرانی در بسیاری از اقلام، بازار را تامین می‌کنند اما بسیار گران.

افزایش گرانی و قاچاق؛ پیامدهای سیاست ممنوعیت واردات

لوازم آرایشی و بهداشتی از خرداد سال98 مشمول ممنوعیت واردات شد. هدف از این ممنوعیت که در شرایط آغاز دوباره تحریم‌های اقتصادی و کاهش منابع ارزی ایران انجام گرفت، حمایت از تولید داخلی عنوان شد اما درحقیقت صرفه‌جویی در تخصیص ارز برای واردات را هدف داشت. تغییر گروه و اولویت‌ کالایی بسیاری از اقلام وارداتی ازجمله لوازم آرایشی برای کاهش خروج ارز از کشور در شرایطی بود که بسیاری از اقلام وارداتی تولیدات مشابهی در داخل کشور نداشتند و هنوز هم ندارند. تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران طی یک دهه گذشته پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و نام‌های زیادی توانسته‌‌اند جای خود را در مارکت لوازم آرایش کشور باز‌ کنند. اما وابستگی بالا و تقریبا صددرصدی این صنعت به واردات مواداولیه را می‌توان نخستین نقطه ضعف آن دانست؛ چیزی که باعث شده قیمت این محصولات طی دوسال گذشته و به‌ویژه یک‌سال اخیر همپای افزایش نرخ ارز بالا برود. افزایش قیمت محصولات ایرانی و افزایش قاچاق، دو پیامد ناهنجار سیاست ممنوعیت واردات بود که دودش تنها به چشم مصرف‌کنندگان رفت.

تقاضای بالا و افزایش قاچاق

ممنوعیت واردات، پای لوازم آرایشی خارجی را از بازار ایران نبرید و البته چنین انتظاری هم وجود نداشت. در شرایط عادی و حتی پیش از ممنوعیت واردات هم بخش زیادی از تقاضای بازار لوازم آرایشی کشور از طریق واردات غیررسمی و قاچاق تامین می‌شد؛ چیزی در حدود 30درصد از سهم بازار. این سهم به‌گفته فعالان این حوزه، اکنون با ممنوعیت واردات رسمی به 70درصد رسیده است. از اردیبهشت98 یعنی از زمان آغاز ممنوعیت واردات تاکنون نرخ دلار دوبرابر شده و از 13 تا 14هزار تومان به محدوده 24هزار تومانی امروز رسیده است. دلار در مقاطعی از سال‌جاری قیمت 30هزار تومانی را هم دید و در تمام این مدت قاچاق لوازم آرایش به بازار ایران ادامه داشت. آنچه این تجارت ظاهرا پنهان را به‌رغم افزایش دست‌کم دوبرابری هزینه‌های آن توجیه اقتصادی می‌بخشد تقاضای بسیار بالا در بازار است.

  بدون واردات نمی‌توانیم بازار را تأمین کنیم

گردش مالی بازار لوازم آرایشی در ایران اعم از وارداتی و تولید داخل سالانه بین 2 تا 2.5میلیارد دلار برآورد می‌شود که نیمی از این مبلغ مربوط به اقلام تولید داخلی است. معادل ریالی گردش مالی بازار ایران در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی حدود 60هزار میلیارد تومان است که این رقم، واردات و تولید داخلی در زمینه محصولات شوینده را نیز شامل می‌شود و تنها مختص لوازم آرایشی نیست. به‌گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای آرایشی، بهداشتی و عطریات، ایران در زمینه محصولات آرایشی رنگی مثل انواع رژلب‌ها، سایه‌های رنگی، پنکیک، انواع کرم‌پودر، ریمل و همچنین انواع کرم‌های تخصصی مثل ضد‌چروک و آبرسان متکی به واردات است. حمید مقیمی  می‌گوید: در ایران تولیدکنندگان ما تنها قادر به تولید 10 تا 12رنگ رژلب هستند، درحالی‌که صدها رنگ با بهترین کیفیت در کمپانی‌های تخصصی تولیدکننده این محصولات ساخته می‌شود. او معتقد است باید بپذیریم که تکنولوژی تولید این محصولات در اختیار چند کشور و شرکت مطرح دنیاست و آنها سال‌ها در این زمینه از ما جلوتر هستند و بدون همکاری و ارتباط با این شرکت‌ها پیشرفتی در این زمینه نخواهیم داشت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۳۴:۰۸ توسط:onlinetabliq موضوع: نظرات (0)